Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-09-2018
Uitgever: NRIT

Restaurants doven 27 oktober hun lichten tijdens de Nacht van de Nacht

Restaurants doven 27 oktober hun lichten tijdens de Nacht van de Nacht

Lichten uit en kaarsen aan tijdens de Nacht van de Nacht, dat is de oproep die de Natuur- en Milieufederaties (NMF) samen met Koninklijke Horeca Nederland (KHN) doen aan alle restaurants in Nederland.


Op zaterdag 27 oktober a.s. wordt voor de 14e keer de Nacht van de Nacht georganiseerd om aandacht te vragen voor energiebesparing en de schoonheid van de nacht. Honderden gemeenten en bedrijven doven hun verlichting en ruim 600 maatschappelijke organisaties, clubs en bedrijven organiseren dan evenementen in het duister. Vorig jaar deden al 73 restaurants mee en het is de wens van Koninklijke Horeca Nederland en de Natuur- en Milieufederaties dat dit jaar in meer dan 100 restaurants gedineerd kan worden bij kaarslicht.


Restaurants die meedoen kunnen een bezoek verwachten van één van de ambassadeurs van de Nacht van de Nacht. Vincent Bijlo, ambassadeur van het eerste uur, gaat tijdens de nacht van de nacht op tournee en zal in enkele restaurants aanwaaien voor een licht- donker cabaret. Restaurants kunnen zich aanmelden via de website https://www.nachtvandenacht.nl/activiteiten/. Afgelopen jaar werden er door het hele land een recordaantal van 500 activiteiten georganiseerd en bezochten 45000 mensen de activiteiten in het donker.


De achtergrond van de Nacht van de Nacht

De Nacht van de Nacht is een van de grootste maatschappelijke campagnes in Nederland waarin honderden maatschappelijke- en culturele organisaties, gemeenten en bedrijven samenwerken. Samen met 12 ambassadeurs, waaronder Sacha de Boer, Bernice Nootenboom, Vincent Bijlo, André Kuipers, Govert Schilling en Anita Witzier vraagt de Nacht van de Nacht aandacht voor energiebesparing op verlichting en het voorkomen van lichthinder.

Link: https://www.nachtvandenacht.nl/activiteiten/
Topics:Horeca, Natuur
Trefwoorden: Horeca, natuur, milieu, energiebesparing

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...