Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-09-2018
Auteur: Marc Gerlings

Sterke groei aantal online bezoekers aan Noord-Holland Noord

Sterke groei aantal online bezoekers aan Noord-Holland Noord

Het toerisme in de regio Noord-Holland Noord zit sterk in de lift. Destinatiemarketingorganisatie Holland boven Amsterdam merkt dit vooral aan de positieve resultaten van de marketingcampagnes die dit jaar werden ingezet en de sterke groei van het aantal websitebezoekers. Dit is gegroeid van 50 naar 2.500 bezoekers per dag.


De websites van Holland boven Amsterdam, waaronder ook de Kop van Noord-Holland valt, realiseerden met dit aantal bezoekers een groei van maar liefst 1.900%. In de zomermaanden juli en augustus werden er zelfs uitschieters van 4.000 websitebezoekers per dag genoteerd.


Thuismarkt
Vooral Nederlanders zijn nieuwsgierig naar wat er in eigen land te doen is. Bijna een half miljoen Nederlanders raadpleegden de websites van Holland boven Amsterdam. De destinatieorganisatie laat ook weten wat dan de meest bezochte attracties zijn online.


De top 5 van meest bezochte evenementen/iconen in Noord-Holland:

1. Robbentocht Den Oever

2. Koningsdag

3. Kaasmarkt Alkmaar

4. Weekmarkt Schagen

5. Juttersmarkt Den Helder


Kinderen zijn belangrijk
Bij een bezoek aan de regio wordt ook veel gezocht op locaties geschikt voor jonge kinderen: De top 5 van meest bezochte locaties met kinderen:

1. Landgoed Hoenderdaell

2. De Klimvallei

3. Sprookjeswonderland

4. Duynpark Het Zwanenwater

5. Museum stoomtram Hoorn-Medemblik


Internationaal bezoek

De inzet van internationale campagnes zorgde er ook voor dat steeds meer Duitsers (105.208 bezoekers / 23%) en Belgen (24.675 bezoekers / 5%) de websites van Holland boven Amsterdam raadpleegden. Met name de strandpagina was een populaire pagina onder Duitse bezoekers.


"Flink druk in de regio”
Jeroen Kor van Destinatiemarketingorganisatie Holland boven Amsterdam: "Het was deze zomer flink druk in onze regio. Het weer heeft daar natuurlijk een groot aandeel in gehad, maar ook de marketingcampagne en de samenwerkingen met ondernemers hadden hierop een positieve invloed. We konden bezoekers een gevarieerd aanbod van activiteiten en evenementen aanbieden. Dankzij een aantal win- en kortingsacties waren hier mooie voordelen aan verbonden."


Thema’s aanspreken
Holland boven Amsterdam is van plan onverminderd door te gaan met de marketingcampagnes om zo de toestroom naar de regio te blijven stimuleren en te ondersteunen in de behoefte van Amsterdam om de druk in de hoofdstad te verminderen.


"Met de ondernemers blijven we bezoekers aan Noord-Holland Noord een warm en gastvrij welkom bieden. Met aansprekende campagnes combineren we de iconen van onze regio op verrassende wijze met elkaar. Voor het najaar staan de themapagina’s ‘nazomerenbovenamsterdam.nl, herfst- en winterboven-amsterdam.nl al klaar. Daarbij hebben we weer een aantal win- en kortingsacties op de planning waarin een hoofdrol is weggelegd voor de sfeer in de regio en de streekproducten", aldus Kor.
Trefwoorden: Holland, toerisme, bezoek, spreiding

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...