Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-08-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Goed voorjaar en zomer voor Rivierenland

Goed voorjaar en zomer voor Rivierenland
Steltenberg Bij ons op Zolder
Nu de vakanties bijna voorbij zijn, komen de eerste resultaten van de toeristische regio's binnen. Rivierenland is de eerste en weet te melden dat 85 procent van de overnachtingslocaties tevreden is met het aantal overnachtingen in het hoogseizoen. Het voorseizoen scoorde nog beter met 87,5 procent tevreden ondernemers. Dat blijkt uit de Rivierenland Barometer die is uitgevoerd door het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland.


Bijzonder is dat tevredenheid niet altijd samengaat met groei want zestig procent van de overnachtingslocaties geeft aan dat er in het voor- en hoogseizoen meer gasten hebben overnacht dan een jaar eerder. Bij de overige ondernemers is het aantal gasten gelijk gebleven of iets gedaald. Het gaat hierbij om zowel toeristische- als zakelijke overnachtingen.


In lijn met landelijke groei

"De resultaten van de Barometer liggen in lijn met de voorspelde landelijke groei van het aantal overnachtingen”, vertelt Richard de Bruin, directeur van RBT Rivierenland. "We zetten de trend voort zoals eerder dit jaar ook al te zien was in de Vrijetijdsmonitor 2016. Daaruit bleek namelijk dat de sterke groei van 19% van het aantal overnachtingen in Rivierenland de landelijke groei van 6 procent oversteeg.”


RBT Rivierenland verzamelt kennis rondom toerisme en recreatie en volgt de trends en ontwikkelingen in de vrijetijdseconomie op de voet. Ze wil daarmee een kennispartner zijn voor onder andere gemeenten en het bedrijfsleven. Met de Rivierenland Barometer onderzoekt RBT Rivierenland wat de algemene stemming is van de toeristische ondernemers in de regio om op die manier inzicht te krijgen in de actuele toeristische situatie.

Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, horeca, gelderland

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...