Geplaatst op: 21-08-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Ludieke guerrilla-actie zet IJmuiden Rauw aan Zee op de kaart

Ludieke guerrilla-actie zet IJmuiden Rauw aan Zee op de kaart
IJmuiden wil zich bij inwoners van Amsterdam en Haarlem nadrukkelijker als strandbestemming op de kaart zetten. Passend bij haar imago IJmuiden Rauw aan Zee vond afgelopen weekend een guerrilla-actie van citymarketing Punt IJmuiden plaats.


IJmuiden ziet zichzelf als een plek van rauwe schoonheid. Met brede duinen en een zee waar enorme schepen langs de pier verdwijnen aan de horizon. Een breed, rustig en stoer strand, met ruimte en mogelijkheden voor veel verschillenden watersporten.Dit alles met de rauwe achtergrond van de haven en industrie van IJmuiden.


Actie op veel fronten

Mensen konden gratis meerijden met een speciaal aangeklede strandbus van station Sloterdijk en station Haarlem naar IJmuiden aan zee. Een aanbod dat op driehoeksborden op lantaarnpalen in Amsterdam en Haarlem werd aangekondigd. Verder ligt green graffiti op strategische plaatsen rond de stations, die een aantal weken blijft liggen. Daarnaast is de social media campagne een belangrijk onderdeel van de marketingactie. De aankondiging van de actie heeft op Facebook al 10.000 mensen bereikt. Door het maken en delen van een professioneel filmpje van de actie is de exposure op social media groot.


Gratis drankje voor bezoekers

En, ondanks het tegenvallende weer grepen veel strandliefhebbers de actie aan om het strand van IJmuiden te (her)ontdekken. Zoals een strandgast het zei: "Voor mijn verhuizing naar Amsterdam ging ik altijd naar het IJmuidense strand en ik vond het er heerlijk. Deze actie was een goede aanleiding om weer eens terug te gaan!” De eerste strandgasten op zaterdag zijn ontvangen door wethouder Jeroen Verwoort met een strandpakket met daarin een strandbal, vissershoedje, magazine .IJmuiden en een lunchbon voor één van de strandtenten. De strandondernemers dragen graag bij aan een positief imago van IJmuiden als strandbestemming en hebben de bezoekers een gratis drankje aangeboden.


Vanwege het tegenvallende weer hebben circa 50 personen van de bus gebruik gemaakt. Toch spreekt IJmuiden van een succes vanwege de vele positieve reacties en het bereik van de actie. Bijzonder was het Franse gezin dat in Haarlem in de bus stapte. Zij verbleven vanwege de Amsterdamse drukte in Haarlem en lieten zich overhalen een dagje strand te doen.


Bereikbaar

Met deze actie vestigt Citymarketing Punt IJmuiden in samenwerking met IJmuiden Rauw aan Zee de aandacht op de voordelen van het strand van IJmuiden aan Zee: goed bereikbaar met de bus vanuit Amsterdam en Haarlem en met de auto vanwege de uitstekende parkeermogelijkheden.

Trefwoorden: marketing, stranden, kustgebieden, dagrecreatie, noord-holland

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...