Geplaatst op: 27-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Madurodam bouwt vijfde indoor attractie

Madurodam bouwt vijfde indoor attractie
De bouw van de inmiddels vijfde indoor attractie van Madurodam, de Waterwolf, is op stoom. Hoewel de spectaculaire familieattractie pas in de eerste helft van september open gaat voor het brede publiek, trok het gemaal de Cruquius (schaal 1:2) gisteren al veel bekijks toen de zes balansarmen werden ingehesen.


Madurodam investeert 1,5 miljoen euro in de Waterwolf, de grootste investering die het bedrijf ooit deed in één attractie. De show in de Waterwolf duurt 5 tot 6 minuten en per show kunnen ongeveer 30-35 personen beleven hoe het is om van water land te maken. Madurodam trok vorig jaar 700 duizend bezoekers en staat daarmee in de top 5 van best bezochte Nederlandse themaparken. Van alle bezoekers komt 57% uit Nederland en 43% uit het buitenland. Madurodam investeert sinds 2014 in indoor  attracties:

  • 2014 Zo groot is Oranje: een voetbalexperience over het EK  ?88
  • 2015 Hof van Nederland: schuif aan bij de Eerste Vrije Statenvergadering
  • 2016 Het verhaal van George: het levensverhaal van George Maduro, naamgever én oorlogsheld
  • 2017 Nieuw Amsterdam: een interactieve familie-attractie die het verhaal vertelt over de Nederlandse roots van New York

Met het bereiken van het hoogste punt van het imposante gebouw was het tijd om één van de meest in het oog springende elementen in te hijsen: de zes balansarmen die onderdeel zijn van ’s werelds grootste stoommachine, welke bezoekers binnenkort zelf mogen gaan bedienen. Net als bij het echte gemaal in Haarlemmermeer zullen ook deze gietijzerenreuzen binnenkort in Madurodam in beweging gezet gaan worden.



Het verhaal van de droogmakerij

De naam van de nieuwe indoor attractie is een verwijzing naar de bijnaam van het verwoestende binnenmeer, de Waterwolf, dat tussen de 15e en 19e eeuw hele dorpen wegvrat. In de spectaculaire indoor attractie de Waterwolf beleven bezoekers in Madurodam binnenkort zelf tijdens een spectaculaire show hoe de Nederlanders met ’s werelds grootste stoommachine het immense Haarlemmermeer omtoverden tot land. Een indrukwekkend verhaal over Hollandse daadkracht, over landwinning in de 19e eeuw, en hoe gemalen zoals het gemaal de Cruquius ons land tot op de dag van vandaag droog weten te houden.


Sinds de oprichting in 1952 doneert Madurodam haar opbrengsten aan goede doelen voor kinderen, jaarlijks tussen de 600.000 en 700.000 euro. In totaal is dat momenteel bijna 34 miljoen euro.

Link: https://www.Madurodam.nl/Waterwolf
Trefwoorden: attractieparken, nieuwe attracties

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...