Geplaatst op: 23-07-2018
Publicatie: Recreatie & Toerisme juni 2018

Trend: Open verkoop recreatiebedrijven

Klaas van Erp: “Stel met makelaar heldere strategie op hoe je vastgoed verkoopt”

Trend: Open verkoop recreatiebedrijven

De crisis in de verkoop van recreatief vastgoed liep iets langer door dan in de gewone huizenmarkt. Toen eenmaal de terughoudendheid voorbij was, vonden veel veranderingen plaats in de markt. Het aanbod in recreatieve bedrijven is dit jaar sterk toegenomen. De trend die daarbij meespeelt: het verkopen van recreatief vastgoed is veranderd.


Traditioneel waren eigenaren van recreatieve bedrijven wat voorzichtig bij het verkopen van hun parels. Het ging allemaal terughoudend, en met de nodige tact. Het bedrijf moest doordraaien maar aan de andere kant werd gezocht naar een koper. In de afgelopen twee jaar is een andere methode ontwikkeld. Zeker bedrijven met een sterke naam en een stevige staat van investeringen konden openlijk laten blijken dat het te koop bord bij het bedrijf stond. Er is een echte omslag geweest in het open op de markt brengen van recreatiebedrijven.


Tijd van online en social media

"Het past bij de tijd van netwerken, online actief zijn en social media inzetten. Je mag je mooie bedrijf nu echt openlijk in de etalage zetten. Met enkele sterke voorbeelden in 2016 en 2017 hebben we de ervaring dat dit goed uitpakt voor de bedrijven. Overigens willen niet alle eigenaren zo prominent naar buiten en dan passen we daar ook de verkoopstrategie op aan,” meldt makelaar Klaas van Erp van Maas recreatie bedrijfsmakelaardij.


Klaas van Erp: "Maak heldere keuzes”

Klaas geeft het advies om de verkoopontwikkelingen in de gaten te houden en niet alleen te kijken naar verkoopprijzen en doorloopsnelheid van projecten. De manier waarop je vastgoed verkoopt is van invloed op succes maar ook op hoe opvolgers zich willen verbinden aan de toekomst van het bedrijf. Maak daarom met je makelaar heldere keuzes in hoe je het bedrijf wil verkopen. Beter vooraf helderheid dan irritatie tijdens het verkoopproces. Met de ervaringen van de afgelopen twee jaar kiezen meer eigenaren voor het open op de markt brengen van bedrijven. Het lijkt verkoop, opvolging en strategische keuzes voor de bedrijven alleen maar positief te beïnvloeden. Wil je meer weten over hoe je vastgoed open op de markt brengt, neem dan contact op met Klaas van Erp: 073-640 88 88 of kijk op www.maasrbm.nl

Trefwoorden: recreatiebedrijven, campings, bungalowparken, jachthavens, horeca, hotels

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/21
Het verhaal van Holwerd op de Arriva bus
Veel partijen acteren op het toneel van gastheerschap en communicatie voor een destinatie. Dat zette busmaatschappij Arriva aan het denken hoe je dat kunt doen. Een chauffeur gaf inspiratie en daar rolt een bijzonder verhaal en een opvallende bus uit.
26/11/21
Evenementensector voorziet ook in 2022 nog veel beperkingen
De evenementensector verwacht ook in 2022 nog het hele jaar met beperkingen te maken te hebben als gevolg van diverse corona maatregelen. Dat blijkt uit een recente quickscan binnen de totale branche waarvan onderzoeksbureau Respons vandaag de resultaten publiceert.
25/11/21
Overhandiging eerste tactiele prentenboek van sprookje De redders van Ruigrijk
Deze week is het allereerste tactiele exemplaar van het sprookje ‘De Redders van Ruigrijk’ overh...
25/11/21
Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties
Wat is het vakantiesentiment onder Nederlanders en de voor ons land belangrijke herkomstlanden? NBTC laat dat zien in haar elfde Vakantie Sentiment Monitor.
24/11/21
Zo kunnen we onze steden groener maken
Volgens de Verenigde Naties woonde in 2018 55 procent van de wereldbevolking in steden, en dat aantal zal naar verwachting toenemen tot 60 procent in 2030. Door de sterke concentratie van inwoners dragen steden enorm bij aan de algemene niveaus van vervuiling en CO2-uitstoot, maar biedt ook de mogelijkheid om veranderingen door te voeren die een brede en diepe impact kunnen hebben.
24/11/21
Kunstwerk langs A12 trekt aandacht voor Waterliniegebied (met video)
Automobilisten en fietsers zien op het talud langs de A12 bij Houten vast een beeld van een sluis, e...
23/11/21
Pandemie verpest vakantiesentiment van Nederlanders niet
De pandemie verpest de vakantieplannen van de Nederlanders niet. Ze zijn wel voorzichtiger, bereid om een boosterprik te nemen en boeken later. Dat blijkt uit onderzoek van de VakantieDiscounter. Intussen lopen in Nederland de boekingen voor december als een trein, EuroParcs meldt nu al 30% meer boekingen voor de feestmaand.
23/11/21
Hoe waardeer je een toeristisch plan?
Hoe kun je een (verblijfs)recreatief plan op waarde schatten? Dat blijkt nog heel erg lastig en daarom komt er een cursus.