Geplaatst op: 23-07-2018
Publicatie: Recreatie & Toerisme juni 2018

Trend: Open verkoop recreatiebedrijven

Klaas van Erp: “Stel met makelaar heldere strategie op hoe je vastgoed verkoopt”

Trend: Open verkoop recreatiebedrijven

De crisis in de verkoop van recreatief vastgoed liep iets langer door dan in de gewone huizenmarkt. Toen eenmaal de terughoudendheid voorbij was, vonden veel veranderingen plaats in de markt. Het aanbod in recreatieve bedrijven is dit jaar sterk toegenomen. De trend die daarbij meespeelt: het verkopen van recreatief vastgoed is veranderd.


Traditioneel waren eigenaren van recreatieve bedrijven wat voorzichtig bij het verkopen van hun parels. Het ging allemaal terughoudend, en met de nodige tact. Het bedrijf moest doordraaien maar aan de andere kant werd gezocht naar een koper. In de afgelopen twee jaar is een andere methode ontwikkeld. Zeker bedrijven met een sterke naam en een stevige staat van investeringen konden openlijk laten blijken dat het te koop bord bij het bedrijf stond. Er is een echte omslag geweest in het open op de markt brengen van recreatiebedrijven.


Tijd van online en social media

"Het past bij de tijd van netwerken, online actief zijn en social media inzetten. Je mag je mooie bedrijf nu echt openlijk in de etalage zetten. Met enkele sterke voorbeelden in 2016 en 2017 hebben we de ervaring dat dit goed uitpakt voor de bedrijven. Overigens willen niet alle eigenaren zo prominent naar buiten en dan passen we daar ook de verkoopstrategie op aan,” meldt makelaar Klaas van Erp van Maas recreatie bedrijfsmakelaardij.


Klaas van Erp: "Maak heldere keuzes”

Klaas geeft het advies om de verkoopontwikkelingen in de gaten te houden en niet alleen te kijken naar verkoopprijzen en doorloopsnelheid van projecten. De manier waarop je vastgoed verkoopt is van invloed op succes maar ook op hoe opvolgers zich willen verbinden aan de toekomst van het bedrijf. Maak daarom met je makelaar heldere keuzes in hoe je het bedrijf wil verkopen. Beter vooraf helderheid dan irritatie tijdens het verkoopproces. Met de ervaringen van de afgelopen twee jaar kiezen meer eigenaren voor het open op de markt brengen van bedrijven. Het lijkt verkoop, opvolging en strategische keuzes voor de bedrijven alleen maar positief te beïnvloeden. Wil je meer weten over hoe je vastgoed open op de markt brengt, neem dan contact op met Klaas van Erp: 073-640 88 88 of kijk op www.maasrbm.nl

Trefwoorden: recreatiebedrijven, campings, bungalowparken, jachthavens, horeca, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...