Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Foto: Novotel Amsterdam Schiphol Airport

Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vaker en verder uit. Waar de maanden juli en augustus vroeger voor lege kamers in de business hotels buiten Amsterdam zorgden, is dat tegenwoordig wel anders. Zo kent Novotel Amsterdam Schiphol Airport in Hoofddorp gedurende het grootste deel van het jaar inmiddels een bezettingsgraad van meer dan 90% en lijkt het alleen nog maar drukker te worden.


Geen lege hotelkamers in de laagseizoenen of weekends en ook veel zakelijke bezoekers en bijeenkomsten in de zomer. Dat is vooral hetgeen wat General Manager Floris Licht van Novotel Amsterdam Schiphol Airport merkt. Een unicum.

"Voorheen waren we als hotel voor vooral de zakelijke markt in het weekend blij met een bezetting van 40 - 50%. Dat is nu allang niet meer zo. Nu is een bezettingsgraad van 90% de nieuwe norm, ook in het weekend en in de maanden juli en augustus. Daarnaast zijn we de zomermaanden druk met veel zakelijke events en meetings. De laagseizoenen worden dus steeds korter."

Druk op hotels neemt toe

De reden voor de hogere bezetting ligt volgens Licht voor de hand: "Bezoeken aan de stad Amsterdam nemen alsmaar toe en daarmee ook de druk op de hotels.” Daarbij komt dat de gemeente Amsterdam momenteel een actief beleid voert om het aantal toeristen in het centrum terug te dringen. Een hotelstop en extra beperkingen voor airbnb’s zijn hier een onderdeel van. "Toch is Amsterdam vaak alsnog te vol en hectisch. Veel gasten vinden het dan ook heerlijk om na een dag in de stad nog even te kunnen ontspannen op ons rustige terras.”

Licht gaat verder: "Ook nemen steeds meer shortstayhotels, die voor langere periode aan expats verhuurd worden, de plek van reguliere hotels in. En alhoewel er al veel kamers in de regio’s buiten Amsterdam zijn bijgekomen, toch kan dit de alsmaar toenemende vraag gewoonweg niet bijhouden. Dus stijgen de prijzen. Genoeg aanleiding voor mensen om verder weg en in andere perioden te kijken. Dat geldt ook voor de zakelijke gasten en hun bijeenkomsten. Daarom zijn onze 314 kamers en andere faciliteiten nu ook in de zomer vaak volgeboekt.”

Trefwoorden: hotel, trend, zomer, zakelijk reizen

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
24/06/25
Nederland behoudt 8e plek op wereldranglijst congressen
Nederland staat voor het derde jaar op rij op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van de International Congress and Convention Association (ICCA). Deze stabiele positie onderstreept de kracht van Nederland als toonaangevende bestemming voor internationale congressen en bijeenkomsten.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.