Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Slaapplaatsen in Nijmegen bijna uitverkocht

Slaapplaatsen in Nijmegen bijna uitverkocht
Foto: Vierdaagse / Bram Brinkman
Dat de Vierdaagse een grote druk legt op overnachtingsmogelijkheden in Nijmegen is logisch. Metazoekmachine voor vakantiehuizen HomeToGo.nl onderbouwt dat nu ook met cijfers. Op 10 juli, een week voor de start van het evenement is 5% van de accommodaties in Nijmegen nog beschikbaar. Ook de prijzen liggen flink hoger dan in andere weken.

HomeToGo beschikt doorgaans over 1.116 accommodaties in Nijmegen van 36 verschillende aanbieders waaronder Booking, Tripadvisor en Belvilla. Ondanks het ruime aanbod is er gedurende de periode van 17 tot 20 juli tijdens de Vierdaagse vrijwel niets meer beschikbaar. De bezettingsgraad van de accommodaties is maar liefst 95%.  

August Vonk, PR Manager van HomeToGo Nederland, licht toe: "We zagen dit jaar een bijzonder grote toename in het aantal boekingsverzoeken voor een accommodatie tijdens de Vierdaagse. Onze zoekmachine weergeeft doorgaans meer dan 1.000 accommodaties, van verschillende grote aanbieders, in de stad. Een week van tevoren zijn hier slechts nog 62 accommodaties van te boeken tegen hoge prijzen.”  

Tabel 1: Prijs & beschikbaarheid tijdens en na de Vierdaagse      

 

 

Datum

Mediaanprijs per overnachting

Aantal aangeboden verblijven

Aantal beschikbare verblijven

Beschikbaarheids-

percentage

Tijdens de vierdaagse

€145

1.116

62

5%

Na de vierdaagse 24 - 27 juli

€86

1.116

260

23%


De mediaanprijs voor een overnachting in een verblijf voor minimaal twee personen bedraagt gedurende de Vierdaagse (17 tot 20 juli) €145 per nacht. Uit de bovenstaande tabel blijkt dat de prijs voor een overnachting in de daaropvolgende week maar liefst 41% goedkoper is. Ook het beschikbaarheidspercentage van accommodaties in de regio stijgt direct met 18%.  

Onderzoeksopzet
Op 10 juli werd de bovengenoemde data opgevraagd. De mediaan prijzen zijn gebaseerd op de accommodaties die nog beschikbaar waren tijdens de aangegeven datums. Daarnaast zijn alle geanalyseerde accommodaties voor minimaal 2 personen. De prijzen en het aantal aangeboden verblijven in Nijmegen zijn afkomstig van HomeToGo.nl. Het kan voorkomen dat de prijzen fluctueren wegens annuleringen.
Trefwoorden: evenementen, bungalowparken, hotels, vakantiehuizen, b&b

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.