Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-06-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Horeca cao door minister SZW algemeen verbindend verklaard

Horeca cao door minister SZW algemeen verbindend verklaard

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de nieuwe horeca cao die KHN eind vorig jaar met CNV Vakmensen heeft afgesloten, algemeen bindend verklaard. Vanaf vandaag, 26 juni 2018, moeten alle horecabedrijven waarvan de loonsom uit de horeca-activiteiten meer dan 50% van de totale loonsom uitmaakt, de horeca cao toepassen. Dat betekent dat zij dus ook de loonsverhoging per 1 juli voor vakkrachten van 1% moeten doorvoeren.

 

Eind 2017 hebben KHN en CNV Vakmensen een nieuwe horeca cao gesloten. Deze cao loopt van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2019 en biedt naast een salarisverhoging ook duidelijkheid en perspectief voor medewerkers in de horeca. KHN en CNV Vakmensen hebben eerder dit jaar bij de minister van SZW het verzoek gedaan om deze horeca cao algemeen verbindend te verklaren. Dat kan doordat de KHN-leden een belangrijke meerderheid van de horecawerkgelegenheid vertegenwoordigt. 


Door een algemeen verbindendverklaring geldt de cao voor alle bedrijven die vallen onder de werkingssfeer van de cao. Alle werkgevers en werknemers moeten zich dan aan de cao houden. Ook als zij niet lid zijn van de werkgeversorganisaties of vakbonden die deze cao hebben afgesloten. Dit om te zorgen voor een eerlijk speelveld op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

 

De minister van SZW heeft besloten om de horeca cao algemeen verbindend te verklaren en dit besluit is op 25 juni jl. in de Staatscourant gepubliceerd. De toepassing geldt vanaf 26 juni 2018.


Horecaondernemers die lid zijn van KHN waren vanaf de start van de cao-periode (1 januari 2018) al verplicht tenminste de nieuwe cao te volgen. Vanaf 26 juni geldt dat nu dus ook voor alle andere horecabedrijven die uitsluitend of in hoofdzaak horeca activiteiten verrichten en waarbij de loonsom uit de horeca-activiteiten meer dan 50% van de totale loonsom uitmaakt. Voor hen geldt geen gewenningsperiode meer.

Link: https://www.khn.nl/home
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: cao, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...