Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeven redenen waarom ouders kinderen naar zomerkampen sturen

Zeven redenen waarom ouders kinderen naar zomerkampen sturen
Foto: Vinea

Zomerkampen hebben op de ontwikkeling van kinderen een veel breder effect dan alleen een weekje plezier. Dat blijkt uit onderzoek van Vinea Vakanties, marktleider op het gebied van vakantiekampen en familytravelblog Kidseropuit.


Zomerkampen zijn immens populair en ook dit jaar ziet Jeugdreisorganisatie Vinea een flinke groei in het aantal boekingen. De belangrijkste reden om voor een zomerkamp te kiezen is volgens ouders de positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het kind.


Zelfstandigheid en zelfvertrouwen

De belangrijkste argumenten die ouders aangeven als er gevraagd wordt waarom ze voor een zomerkamp kiezen zijn:

  1. Even in een andere omgeving zijn
  2. Nieuwe vrienden maken
  3. Elkaar helpen en samenwerken
  4. Actief en veel in de buitenlucht bezig zijn
  5. Het opdoen van een stukje zelfstandigheid
  6. Zelfvertrouwen opbouwen
  7. Het leren van een nieuwe vaardigheid of activiteit
Deze zeven redenen spelen in de marketing van zomerkampen een belangrijke rol als het gaat om ouders op een juiste manier te triggeren.

Kinderen beslissen mee

Het zomerkamp wordt gezien als (een extra) vakantie en het vakantieplezier staat hierbij voorop. Ouders zoeken wel naar flexibiliteit, bijvoorbeeld in de duur die het beste bij het kind en in de algehele vakantieplanning past. Het kind speelt een belangrijk onderdeel in het beslissingsproces en wordt door de ouder actief betrokken bij de keuze voor een zomerkamp op basis van zijn of haar interesse.


Ouders die zelf vroeger ook op zomerkamp zijn geweest, denken sneller aan een zomerkamp voor hun eigen kids dan ouders die hier nog minder mee bekend zijn. Deze categorie heeft goede herinneringen aan het meegaan op zomerkamp. Wel geven beide groepen aan het kiezen van een zomerkamp helemaal afhangt van het kind zelf. Hoe kijkt hij of zij aan tegen een zomerkamp, is hij of zij hier aan toe? Vaak komt het kind zelf met het idee of wordt hij of zij meegevraagd door een vriendje of vriendinnetje. En natuurlijk spelen ook budget en de planning van de eigen gezinsvakantie een belangrijke rol.


Opvang minder belangrijk

Dat een zomerkamp ook zorgt voor een praktische invulling van de opvang in een zes weken lange zomervakantie, wordt aangemerkt als ‘mooi meegenomen’ maar speelt nauwelijks een rol in het kiezen voor een zomerkamp.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, kinderen, jongeren, zomerkampen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...