Geplaatst op: 15-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Steeds meer kampeerders willen hotelservice op camping

Steeds meer kampeerders willen hotelservice op camping
Nederlanders zoeken in of bij een campingaccommodatie dezelfde luxe als thuis en willen daar ook graag extra voor betalen. Een vaatwasser, goede internetverbinding en hotelservices kunnen op een grote belangstelling van kampeerders rekenen. Voor Duitsers is duurzaamheid een belangrijk criterium bij de keuze van de camping. De term glamping is wel ingeburgerd want 80% van de ondervraagden weet wat glamping is.


Dat blijkt uit het Nationaal Camping- en Glampingonderzoek 2018 dat Vacanceselect liet uitvoeren door marktonderzoekbureau Markteffect onder bijna achthonderd Nederlandse en Duitse kampeerders.


Luxevoorzieningen zeer gewenst

Nederlanders zoeken tegenwoordig vergelijkbare luxe van thuis in of bij een campingaccommodatie. De aanwezigheid van een vaatwasmachine is voor bijna één derde van hen een must én reden om meer te betalen voor een campingverblijf. Hetzelfde geldt voor een goede internetverbinding, die door meer dan veertig procent als zeer belangrijk wordt gewaardeerd. Daarnaast mogen services te vergelijken met een hotel, zoals ontbijt, regelmatig schoon bedlinnen en handdoeken zich verheugen op een groeiende belangstelling van de kampeerder. Bijna één vijfde (negentien procent) zou hier zelfs meer voor betalen.


Bijna veertig procent (38%) van de ondervraagden heeft ooit al eens een luxe vorm van kamperen, een zogenaamde glampingvakantie, beleefd. Zo’n tachtig procent zegt nu bekend te zijn met de term glamping.


Duitsers vinden duurzaamheid belangrijk

Duurzaamheid van de camping is voor veel meer Duitsers een belangrijk criterium voor hun campingselectie dan voor Nederlanders. Slechts voor acht procent van onze landgenoten is dit reden om voor een specifieke camping te kiezen. Bij de Duitsers is dit maar liefst een kwart. Onze Oosterburen zijn meer voorzichtig in het delen van vakantie-ervaringen via Social Media. Maar 34% zegt op deze manier de achterblijvers op de hoogte te houden van hun belevenissen. Dezelfde vraag bij de Nederlanders scoort zo’n elf procent hoger.


Vriendschappen op de camping

Zo’n 55% van de onderzochte Nederlanders beoordeelt het contact met de medecampingbewoners als zeer positief en zegt gedurende het verblijf spontaan vriendschappen te sluiten. Tegelijkertijd zijn de medekampeerders soms reden tot klagen. 64% van de respondenten heeft namelijk soms last van lawaai van de buren of hun kinderen, omdat deze het té gezellig hebben met elkaar. Ook de meegereisde hond is zo af en toe een te grote stoorzender (38%).


Seksgeluiden

Nederlanders hopen vooral een camping aan te treffen, waarbij ze spontaan gebruik kunnen maken van een ligbed bij het zwembad. Maar liefst driekwart (74%) geeft aan zich te irriteren als deze ligbedden worden geclaimd door er handdoeken op te leggen. Daarnaast blijken de buren een grote factor van belang. Bijna de helft (46%) betrapt zichzelf erop regelmatig de buren te becommentariëren. Dit verklaart waarschijnlijk ook het hoge percentage aan bijnamen (negentien procent), dat Nederlanders de campinggenoten geven. Gedrag en uiterlijk vormen hierbij de inspiratiebronnen. Enkele voorbeelden zijn: ‘De Atleet’, ‘Anabole Bassie’ en ‘Partypoppers’. Zo’n vijftien procent is soms ongewenst toehoorder van seksgeluiden.


Groot verschil tussen Duitsers en Nederlanders is het moment van tutoyeren. Meer dan veertig procent (41%) doet dit zelfs vanaf het eerste moment. Bij Duitsers ligt dit getal zo’n tien procent lager. Pas als de tegenpartij voorstelt om elkaar met ‘jij’ aan te spreken, gaat een meerderheid van de Duitse kampeerders (57%) overstag. Bij Nederlanders ligt dit percentage op dit 32%.


Tenslotte wekt het gebruik van ‘Reserveerhanddoeken’ op ligbedden bij het zwembad minder ergernis op bij de Duitse kampeerder dan bij de Nederlandse. Bij hen geldt dit gevoel voor iets meer dan de helft van het aantal personen. Bij Nederlanders is dit bijna een kwart meer.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, kamperen, onderzoek, glamping

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/08/20
HAL vaart niet meer tot 15 december 2020
Net de sterke internationale positie van HAL stelt het bedrijf nu voor problemen.
12/08/20
Transavia stapt met Airtrade in pakketreizen
Transavia start met het aanbieden van pakketreizen. Met Transavia Holidays kunnen reizigers zelf een volledige vakantie samenstellen met een vlucht, accommodatie en optioneel een huurauto, transfer of activiteit. Daarvoor is een samenwerking aangegaan met Airtrade.
11/08/20
Kortlopende CAO tussen HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen
HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen hebben een nieuwe cao afgesloten vo...
11/08/20
Hof van Salland is beste Nederlandse vakantiepark
Vakantiepark Hof van Salland in Hellendoorn is door Zoover uitgeroepen tot beste vakantiepark van Nederland. Het park werd door de gasten op Zoover met een 9,8 beoordeeld.
11/08/20
Formele goedkeuring in België voor overname Corendon door Sunweb
Reisorganisatie Sunweb Group heeft formele goedkeuring gekregen van de Belgische Mededingingsautorit...
10/08/20
Prijs camping en bungalow fors omhoog
Onze sector had in juli een behoorlijke invloed op de inflatie in Nederland. Het huren van een accommodatie op een camping of bungalowpark werd flink duurder, pakketreizen naar het buitenland hadden juist een prijsdempend effect.
09/08/20
Geralt Ploegstra wil aandacht voor natuur met grooste speurtocht ter wereld
De coronacrisis maakt ook creatief. Geralt Ploegstra wil in deze tijd met social distanding de grootste speurtocht ter wereld organiseren. Hij wil daarmee aandacht vragen voor de mooie maar kwetsbare natuur. Dan moet hij wel het oude record van 14.580 mensen verbreken
09/08/20
Miljoen fietsers voor Fietsen door het Water
De Belgische fietsattractie ‘Fietsen door het Water’ heeft in vier jaar tijd een miljoen fietsers getrokken. Met fietsattracties zoals ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ wil Belgisch Limburg zich als fietsprovincie op de kaart zetten.