Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-06-2018
Auteur: Marc Gerlings

Hotel en bungalowpark populaire locaties vakantiewerk voor jongeren

Hotel en bungalowpark populaire locaties vakantiewerk voor jongeren

Veel jongeren hebben komende zomer vakantiewerk. De recreatiesector valt in de top 3 van aantrekkelijke werkplek.

Deze zomer staan ze zich weer uit te sloven, terwijl de rest van Nederland even time-out heeft; de jongeren die vakantiewerk doen. Maar wat is eigenlijk de grootste motivatie om juist in de vakantie te gaan werken? Het geld natuurlijk, zo blijkt uit onderzoek van recruitmentspecialist YoungCapital onder 500 Nederlandse jongeren tussen de 16 en 25 jaar. Met het zuurverdiende salaris spaart 54% voor leuke dingen, zoals een vakantie, 45% voor andere belangrijke dingen, zoals een auto, en 30% voor de studie.

Fun and games
Slechts 29% van de jongeren heeft een zomerbaantje voor de ervaring. En 11% doet het puur om nieuwe vrienden te maken. Logisch, want het leukste aan de zomerbaan zijn volgens de jongeren naast een goed salaris (61%) de leuke collega’s (48%). Natuurlijk is het deze zomer niet alleen maar fun and games. Het blijft natuurlijk gewoon ruk dat je moet werken als iedereen op het strand ligt. En de hoge werkdruk is ook een minpunt volgens de jongeren. Maar, je hoort ze verder niet klagen.

Top 3 vakantiewerk
Alle pro’s en con’s bij elkaar opgeteld, zijn de jongeren tot een vakantiebaan-top 3 gekomen. Met op de eerste plek (35%) werken in een restaurant, café of snackbar. Op de tweede plaats (20%) staat werken in een winkel of supermarkt en op de derde plek (14%) bij een zwembad, hotel of bungalowpark.

Trefwoorden: zomer, vakantie, werk, baan

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...