Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)
Of je in de vrijetijdsindustrie een luchtvaartbedrijf bent,
een b&b of een attractie, je zal de invloed merken van de toenemende
verkoop van tickets, accommodaties en merchandise via het web. De consument maakt
er steeds meer gebruik van. Veel omzet gaat naar Europese webkanalen (400
miljoen euro in Q4 2017) maar dat het geld over de grens gaat is vaak niet te
zien voor de consument.
Nederlandse consumenten hebben in het vierde kwartaal van 2017 voor ongeveer
400 miljoen euro uitgegeven aan producten bij buitenlandse webwinkels gevestigd
binnen de Europese Unie. Hiermee komen de uitgaven bij deze Europese webwinkels
in 2017 uit op ongeveer 1,5 miljard euro. Dit meldt het CBS op basis van lopend
big data onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse
webwinkels.
Het gaat hier om online aankopen van goederen door
Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in
Nederland gevestigd zijn. Buitenlandse webwinkels die per jaar meer dan 100
duizend euro verkopen aan Nederlandse consumenten zijn verplicht om BTW-aangifte te
doen. Deze aangiften zijn gebruikt als bron. De cijfers zijn berekend op basis
van een nieuwe
methode die nog in ontwikkeling is, en zijn dus voorlopig. De
foutmarge op de omzet is ongeveer 5 procent.
Omzetgroei Nederlandse webwinkels in
2017 ongeveer even groot
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels namen in het vierde
kwartaal van 2017 met 21 procent toe. Dit kunnen pure webwinkels
zijn, maar ook detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een
webwinkel.
Over heel 2017 was de omzetgroei van Nederlandse en Europese webwinkels in
Nederland ongeveer even groot.
Het onderscheid tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een
consument niet altijd goed te maken. Webwinkels van buitenlandse bedrijven zijn
veelal in meerdere talen opgemaakt waaronder Nederlands. Vanuit
macro-economisch oogpunt is het onderscheid echter wel relevant. Aankopen bij
buitenlandse webwinkels dragen namelijk niet bij aan de Nederlandse economie,
in tegenstelling tot aankopen bij Nederlandse webwinkels, meldt CBS. De
aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein
deel van de totale bestedingen aan vergelijkbare producten door Nederlandse
consumenten. Het gaat om minder dan 2 procent in 2017. Dit aandeel is
de afgelopen jaren sterk toegenomen.
Trefwoorden: toerisme, leisure, omzet, marketing, strategie, online
|
|
25/07/25
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
|
25/07/25
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
|
25/07/25
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
|
24/07/25
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
|
24/07/25
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
|
24/07/25
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
|
24/07/25
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
|
24/07/25
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
11/09/25
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
01/10/25
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
|
31/10/25
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...
|
|