Geplaatst op: 22-05-2018

Nieuwe records voor Nederlandse superjachtbouwers

Nieuwe records voor Nederlandse superjachtbouwers

De constante stroom van superjachten die in Nederland worden gelanceerd is het bewijs van de stabiele groei van de Nederlandse superjachtsector. De statistieken van 2017 bewijzen een stijging van het Nederlandse marktaandeel in de totaalwaarde van wereldwijd geleverde superjachten. Het gaat om een stijging van 21,6% in 2016 tot bijna 30% in 2017, een toename van meer dan 7,6%. De lancering van 21 superjachten, en 23 nieuwe opdrachten in het afgelopen jaar, voorspellen meer goeds voor de toekomst.

Kenners kijken altijd vol spanning uit naar de statistieken in het jaarlijkse rapport van Superyacht IQ aangezien de cijfers in tegenstelling tot veel commerciële publicaties een helder en realistisch beeld scheppen van de ontwikkelingen in de sector. De sector mag dan door het brede publiek worden geassocieerd met luxe en comfort, voor eigenaars en hun vertegenwoordigers is het belangrijk om te weten waar zij echt waar voor hun geld krijgen. De nieuwe cijfers laten zien dat de ongeëvenaarde prijskwaliteitverhouding van de Nederlandse bouwers een steeds bekender feit is onder de doelgroep die wil investeren in jachtbouw op het hoogste niveau.


Meer verkoop

Nederlandse werven verkopen meer superjachten, met een hogere totaalwaarde, terwijl hun marktaandeel in de laatste vijf jaar is toegenomen. De 21 superjachten langer dan 30 meter die in 2017 zijn geleverd, werden gebouwd door tien verschillende werven. Samen hadden ze een totaalwaarde van €1,19 miljard, wat zich vertaalt in een gemiddelde prijs van €57 miljoen per superjacht (een stijging van bijna 10%). Dit is bovendien de hoogste totaalwaarde die ooit is behaald.

Vergeleken met 2016 vertegenwoordigen de resultaten een groei van bijna 17% (van 18 naar 21 leveringen) en 28% (van €927 miljoen tot €1,19 miljard). Het aantal nieuwe opdrachten voor jachten in dit segment steeg met bijna 28%, van 18 naar 23, waarvan 22 motorjachten en één zeiljacht.


Mondiale aandeel

Mondiaal gezien was de geschatte totaalwaarde van de 149 gebouwde superjachten van 30 meter en langer in 2017 €4,08 miljard. De €1,19 miljard van de Nederlandse superjachtbouwers staat voor een in waarde uitgedrukt marktaandeel van 29,2%, vergeleken met 21,6% in 2016. Het percentage geleverde jachten in Nederland als aandeel in de mondiale markt steeg van 11,2% in 2016 tot 14,1% in 2017.


Krachtig collectief

De HISWA Holland Yachting Group behartigt de belangen van de Nederlandse werven en toeleveranciers binnen de superjachtbouwsector, volgens Jeroen Sirag, export Manager van de HISWA Holland Yachting Group. De vereniging is middels verschillende exportactiviteiten het krachtige, collectieve gezicht van de sector. Dankzij de stabiliteit waarmee de Nederlandse superjachtsector de recente woelige tijden heeft doorstaan, kunnen de leden vol vertrouwen investeren in de toekomst.


Een voorbeeld van dergelijke investeringen is de nieuwe werf die Feadship volgend jaar opent in Amsterdam. "Andere werven en leveranciers zijn ook in gesprek met Port of Amsterdam om zo hun aanwezigheid in de hoofdstad te versterken,” aldus Sirag. "Daarnaast ontwikkelen we plannen om Amsterdam te positioneren als ideale bestemming voor superjachten op weg naar Noord-Europa en het Baltisch Gebied. Hiermee bevestigt Nederland haar reputatie als ’s werelds zogeheten Yacht Valley.”

Link: https://www.hiswa.nl

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...