Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Belgisch Limburg heeft een succesvolle paasvakantie achter de rug. Van de logiesverstrekkers melde zeventig procent een even goede of betere paasvakantie dan vorig jaar. Vooral het zomerse weekend van 7 en 8 april zorgde voor veel last minute boekingen. Bij de dagattracties liep het aantal tevreden uitbaters zelfs op tot negentig procent. Naar schatting boekten 100 duizend gasten een vakantie in Limburg en realiseerde de regio daarmee 290 duizend overnachtingen, goed voor een omzet van 24 miljoen euro.


Toerisme Limburg, de marketingorganisatie ter ondersteuning van het toerisme in Limburg, bevroeg tijdens de voorbije paasvakantie 140 logiesuitbaters en een tiental uitbaters van grote attracties in de provincie.


"Een bevestiging dat onze blijvende investeringen én de inspanningen van onze publieke en private partners hun vruchten afwerpen”, zegt Igor Philtjens gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw tevreden, "Er zijn al meer dan 230.000 Limburg Vakantiegidsen verdeeld tot aan de paasvakantie. Niet alleen via o.a. krantenwinkels, logies en attracties. Maar ook via fiets- en wandelbeurzen in binnen- en buitenland. Want fietsen en wandelen blijven de populairste activiteiten van onze gasten, ook tijdens de paasvakantie, blijkt uit de bevraging. Gevolgd door gastronomie, terecht het overkoepelende thema van onze campagnes dit jaar.”


Paasvakantie als ultiem familiemoment

Ondanks de schoolvakantie kreeg één op twee logiesuitbaters koppels zonder kinderen over de vloer. Toch geldt de paasvakantie traditioneel ook als een ultiem familiemoment. Hetzij voor gezinnen met kinderen, hetzij voor grootouders met hun kleinkinderen. En zelfs de drie generaties die samen Limburg komen ontdekken tijdens een verblijf of daguitstap. Igor Philtjens: "We merken dat vooral de Limburgse vakantieparken en vakantiewoningen erg populair zijn tijdens schoolvakanties. Niet alleen voor gezinnen met kinderen. Maar ook de trend van familiegezelschappen die, zelfs met meerdere generaties, samen op vakantie naar Limburg komen, zit in de lift.” Ook de attracties bevestigen deze trends. Zij ontvingen deze paasvakantie niet alleen heel wat gezinnen, maar ook opvallend veel grootouders met hun kleinkinderen.


Onthaasten dichtbij huis steeds populairder

Opvallend is ook dat bezoekers of gasten niet per se van ver kwamen de voorbije paasvakantie. Hoewel vier op tien Limburgse logiesuitbaters gasten uit het buitenland heeft ontvangen, wordt West-Vlaanderen genoemd als populairste herkomstregio. Gevolgd door Oost-Vlaanderen. Limburg staat hierbij zelfs op de derde plaats. "Hét bewijs dat onthaasten dichtbij huis of zelfs in eigen regio steeds populairder wordt. En dat is niet alleen goed voor onze welvaart, maar ook voor ons welzijn”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, belgie, vlaanderen

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.