Geplaatst op: 09-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Goede winter voor toeristisch Zuid-Limburg

Goede winter voor toeristisch Zuid-Limburg
De bezettingspercentages in de winter bij hotels, vakantiewoningen en campings in Zuid-Limburg lagen iets hoger dan vorig jaar. Ook de dagattracties zijn tevreden over de bezoekersaantallen in de wintermaanden, in de meeste gebieden kwamen er zelfs meer bezoekers dan vorig jaar. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de ondernemersenquête die de VVV Zuid-Limburg eind maart hield onder haar ondernemers.


Belangrijke evenementen voor de bezetting zijn de kerstactiviteiten geweest en richting het voorjaar met name wielerevenementen zoals de Amstel Gold Race. Voor dagattracties geldt dat het aanbieden van nieuwe producten, concepten, activiteiten en promotie zich positief doorvertalen in de bezoekersaantallen.


Wisselend maar overwegend positief beeld accommodaties

De bezetting in het Heuvelland was het hoogste in de winter. In Valkenburg deden de hotels en vakantiewoningen het ook goed. Vanwege het seizoen, bleven de campings achter. In Parkstad deden de hotels en vakantieparken het redelijk en in de Grensmaasvallei wat minder.


Voorzichtig optimisme

De verwachtingen voor het voorjaar zijn in het Heuvelland het beste. De overige regio’s zijn nog wat voorzichtiger, vooral de campings. Qua bezoekers komen de meeste gasten uit Nederland. België en Duitsland volgen daarna en doen niet voor elkaar onder. De gemidddelde verblijfsduur ligt nog altijd voor het hele gebied tussen de 2 à 3 dagen. Wat betreft evenementen zijn de Oktoberfeesten en de Kennedymars in de Grensmaasvallei belangrijke trekkers. Als laatste nemen een aantal accommodaties waar, dat de economie aantrekt en gasten weer meer te besteden hebben.


Attracties tevreden over winter

In zowel Parkstad, Valkenburg, de Grensmaasvallei alsook in het heuvelland, zijn de attracties tevreden over de bezoekersaantallen in de winterperiode. In het heuvelland, Parkstad en in Valkenburg is er zelfs meer bezoek geweest dan in dezelfde periode vorig jaar. Innovatie van producten of concepten, nieuwe activiteiten en meer promotie blijken de succesfactoren van deze groei in bezoekerspercentages.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: limburg, toerisme

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
03/04/17
Kijk eens buiten je sector!
Kijk eens buiten je sector!
03/04/17 · Dagrecreatie · Toerisme · Laurien van der Vaart | Lees meer
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook w...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
13/11/18
Nieuwe CEO easyJet voor ontwikkeling easyJet Holidays
Luchtvaartmaatschappij easyJet, meldt dat Garry Wilson is toegetreden tot het bedrijf als CEO van e...
13/11/18
Private partijen promoten Holland op World Travel Market London
Omdat het NBTC Holland Marketing dit jaar geen Holland stand op de World Travel Market organiseerde, hebben 33 bedrijven in toerisme dat zelf gedaan.
12/11/18
Exclusief voor leden
KLM sponsort Urban Trail Series omdat meer klanten hardlopen
Luchtvaartbedrijf KLM verbindt zich de komende drie jaar als titelsponsor aan de Urban Trail Series.
09/11/18
Trendrapport Live 2018
Op maandagmiddag 19 november 2018 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT de tweede editie van Trendrapport Live. Op Trendrapport Live wordt je in één middag bij het CBS in Den Haag bijgepraat over de belangrijkste trends en ontwikkelingen die de sector raken en krijg je handvatten aangereikt om daarop in te spelen.
07/11/18
Exclusief voor leden
Europa-Park biedt plan kabelbaan met Elzas aan
Duitslands grootste attractiepark Europa-Park heeft het plan aangeboden om een kabelbaan te bouwen tussen het Duitse park en een verblijfsaccommodatie in de Franse regio Elzas
06/11/18
Exclusief voor leden
Eerste vlucht Transavia naar Eilat met 45 reisagenten
Luchtvaartmaatschappij Transavia biedt vanaf november twee keer per week een directe verbinding van ...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk