Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-03-2018
Auteur: Marc Gerlings

Natuurrampen kosten Calamiteitenfonds meeste geld

Natuurrampen kosten Calamiteitenfonds meeste geld
Het Calamiteitenfonds heeft vorig jaar 2,6 miljoen euro uitgekeerd voor 6.900 reizigers die met één van de 26 erkende calamiteiten te maken hebben gehad.

In de top 7 van calamiteiten van 2017 staan maar liefst 6 natuurrampen, waarbij Orkaan Irma op nummer 1 staat. Ruim 1.400 reizigers op Sint-Maarten, Dominicaanse Republiek en Cuba en in Florida waren medio september gedupeerd. Deze orkaan heeft het Calamiteitenfonds in totaal zo'n € 950.000 gekost.

Verder in de top 7 staan de aardbevingen op het Griekse eiland Kos en Bodrum in Turkije midden in de zomervakantie van 2017. Ook de aardbeving in Peru en de tornado in Italië vielen midden in de zomervakantie. De vulkaanuitbarsting in combinatie met de aswolk op het Indonesische eiland Bali hield de gemoederen eind november goed bezig. De onlusten in Gambia aan het begin van 2017 zorgden voor dreigend molest en hierbij waren ruim 1.000 reizigers gedupeerd.

Het Calamiteitenfonds had eind 2016 ruim 47 miljoen euro aan eigen vermogen. Ondanks dat vermogen blijft volgens directeur Erik Jan Reuver de eigen bijdrage van de reiziger nog bestaan om grote risico's af te dekken. "Als we bijvoorbeeld alle vakantiegangers uit Turkije moeten evacueren vanwege een calamiteit, kost dat zomaar 50 miljoen euro." Omdat calamiteiten ongeplande en onverwachte gebeurtenissen zijn wil Reuver niet spreken over 'goede' of 'slechte' jaren voor het fonds. In 2016 moest het fonds een kleine driehonderd duizend euro uitkeren en groeide het vermogen met ruim drie miljoen euro. Aan premie werd 1,5 miljoen euro ingelegd. Het meeste geld werd met beleggingen verdiend.




Trefwoorden: reizen, calamiteiten

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...