Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-03-2018
Auteur: Marc Gerlings

Natuurrampen kosten Calamiteitenfonds meeste geld

Natuurrampen kosten Calamiteitenfonds meeste geld
Het Calamiteitenfonds heeft vorig jaar 2,6 miljoen euro uitgekeerd voor 6.900 reizigers die met één van de 26 erkende calamiteiten te maken hebben gehad.

In de top 7 van calamiteiten van 2017 staan maar liefst 6 natuurrampen, waarbij Orkaan Irma op nummer 1 staat. Ruim 1.400 reizigers op Sint-Maarten, Dominicaanse Republiek en Cuba en in Florida waren medio september gedupeerd. Deze orkaan heeft het Calamiteitenfonds in totaal zo'n € 950.000 gekost.

Verder in de top 7 staan de aardbevingen op het Griekse eiland Kos en Bodrum in Turkije midden in de zomervakantie van 2017. Ook de aardbeving in Peru en de tornado in Italië vielen midden in de zomervakantie. De vulkaanuitbarsting in combinatie met de aswolk op het Indonesische eiland Bali hield de gemoederen eind november goed bezig. De onlusten in Gambia aan het begin van 2017 zorgden voor dreigend molest en hierbij waren ruim 1.000 reizigers gedupeerd.

Het Calamiteitenfonds had eind 2016 ruim 47 miljoen euro aan eigen vermogen. Ondanks dat vermogen blijft volgens directeur Erik Jan Reuver de eigen bijdrage van de reiziger nog bestaan om grote risico's af te dekken. "Als we bijvoorbeeld alle vakantiegangers uit Turkije moeten evacueren vanwege een calamiteit, kost dat zomaar 50 miljoen euro." Omdat calamiteiten ongeplande en onverwachte gebeurtenissen zijn wil Reuver niet spreken over 'goede' of 'slechte' jaren voor het fonds. In 2016 moest het fonds een kleine driehonderd duizend euro uitkeren en groeide het vermogen met ruim drie miljoen euro. Aan premie werd 1,5 miljoen euro ingelegd. Het meeste geld werd met beleggingen verdiend.




Trefwoorden: reizen, calamiteiten

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.