Geplaatst op: 19-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Mooie groei van vrijetijdssector Rivierenland

Mooie groei van vrijetijdssector Rivierenland

De vrijetijdseconomie in Rivierenland is in 2016 met maar liefst 8% gegroeid ten opzichte van 2014. Toerisme en recreatie in Rivierenland was in 2016 goed voor bijna 162 miljoen euro aan bestedingen en 2.070 fte aan werkgelegenheid. Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) verwacht dat gezien de ontwikkelingen in de sector die stijging de komende jaren doorzet.


Rivierenland heeft geprofiteerd van het economisch herstel in Nederland sinds 2015, het grotere logiesaanbod in economisch aantrekkelijke sectoren en een forse toename van de deelname aan dagrecreatieve activiteiten. De stijging is het gevolg van zowel een volume- als prijseffect. Dat wil zeggen: meer bezoeken en overnachtingen tegen een hogere prijs.


Groei in zowel dag- als verblijfsrecreatie

Ten opzichte van 2014 zijn de totale bestedingen in het verblijfstoerisme met 12% gestegen, met name bij bungalows, hotels en bed & breakfasts. Het aantal dagbezoeken steeg met 10%, waarbij cultuur, watersport en attracties de grootste groei doormaakte.


De totale groei is in lijn met de landelijke groei van toerisme. De sterke groei van 19% van het aantal overnachtingen in Rivierenland overstijgt echter de landelijke groei van 6%.


Positieve lange termijn-ontwikkeling

Na 2016 zijn reeds ontwikkelingen gestart die positief zullen bijdragen aan bestedingen in de dagrecreatie, hotelsector en zakelijke markt. Een aanvulling van meer divers verblijfsrecreatief aanbod met hoge bestedingen kan de groei versterken.


Op de lange termijn hangt de groei van verblijfstoerisme sterk samen met de ontwikkeling van dagrecreatie. Het is dan ook kansrijk om in te zetten op een hoogwaardige all weather-attractie. Hierbij biedt een verdere focus in de marketing op internationale toeristen extra kansen. Door in te zetten op hoogwaardig aanbod met hogere bestedingen kan een belangrijke impuls aan de vrijetijdseconomie in Rivierenland worden gegeven.




Meer informatie

De kennis vanuit het onderzoek wordt door RBT Rivierenland aangeboden aan bedrijfsleven, overheden en organisaties. Deze kennis wordt ingezet om kansen voor Rivierenland te vertalen naar concrete plannen. De onderzoeksresultaten zijn samengevat en visueel gemaakt in een duidelijke animatie. Deze is te vinden op Rivierenland.biz/monitor2016.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: economische betekenis, werkgelegenheid, rivierenland

||| Blogs |||

04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
28/05/18
Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van same...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/06/18
Groei passagiers op Nederlandse luchthavens zet door
In het eerste kwartaal van 2018 reisden bijna 16,8 miljoen passagiers per vliegtuig van en naar Nede...
25/06/18
Exclusief voor leden
10 miljoen euro voor verbetering luchtkwaliteit steden
Met nieuwe maatregelen waarin 10 miljoen euro wordt geïnvesteerd voldoet volgens huidige prognoses...
25/06/18
Exclusief voor leden
Thalys groeit sterk in Nederland
In de discussie over klimaat en de luchtvaart speelt de internationale trein als groen alternatief ...
25/06/18
Attractiepark Toverland onthult details nieuwe waterattractie
Toverland opent over twee weken het nieuwe entreegebied Port Laguna en het nieuwe themagebied Avalo...
22/06/18
Zeven redenen waarom ouders kinderen naar zomerkampen sturen
Zomerkampen hebben op de ontwikkeling van kinderen een veel breder effect dan alleen een week...
22/06/18
Acht organisaties samen in actie tegen oververhitting hardlopers
Met steeds meer warme dagen wordt oververhitting van amateursporters een steeds groter probleem. Da...
21/06/18
Eerste Pannenkoekenglossy gelanceerd!
De Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants (VEP) heeft dinsdag 19 juni de eerste pannenkoeken...
21/06/18
<p>Uitstoot per euro toegevoegde waarde zal snel moeten dalen</p>
Chemie boekt grootste klimaatvooruitgang, luchtvaart blijft het meest achterDe uitstoot van broeikas...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk