Geplaatst op: 19-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Mooie groei van vrijetijdssector Rivierenland

Mooie groei van vrijetijdssector Rivierenland

De vrijetijdseconomie in Rivierenland is in 2016 met maar liefst 8% gegroeid ten opzichte van 2014. Toerisme en recreatie in Rivierenland was in 2016 goed voor bijna 162 miljoen euro aan bestedingen en 2.070 fte aan werkgelegenheid. Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) verwacht dat gezien de ontwikkelingen in de sector die stijging de komende jaren doorzet.


Rivierenland heeft geprofiteerd van het economisch herstel in Nederland sinds 2015, het grotere logiesaanbod in economisch aantrekkelijke sectoren en een forse toename van de deelname aan dagrecreatieve activiteiten. De stijging is het gevolg van zowel een volume- als prijseffect. Dat wil zeggen: meer bezoeken en overnachtingen tegen een hogere prijs.


Groei in zowel dag- als verblijfsrecreatie

Ten opzichte van 2014 zijn de totale bestedingen in het verblijfstoerisme met 12% gestegen, met name bij bungalows, hotels en bed & breakfasts. Het aantal dagbezoeken steeg met 10%, waarbij cultuur, watersport en attracties de grootste groei doormaakte.


De totale groei is in lijn met de landelijke groei van toerisme. De sterke groei van 19% van het aantal overnachtingen in Rivierenland overstijgt echter de landelijke groei van 6%.


Positieve lange termijn-ontwikkeling

Na 2016 zijn reeds ontwikkelingen gestart die positief zullen bijdragen aan bestedingen in de dagrecreatie, hotelsector en zakelijke markt. Een aanvulling van meer divers verblijfsrecreatief aanbod met hoge bestedingen kan de groei versterken.


Op de lange termijn hangt de groei van verblijfstoerisme sterk samen met de ontwikkeling van dagrecreatie. Het is dan ook kansrijk om in te zetten op een hoogwaardige all weather-attractie. Hierbij biedt een verdere focus in de marketing op internationale toeristen extra kansen. Door in te zetten op hoogwaardig aanbod met hogere bestedingen kan een belangrijke impuls aan de vrijetijdseconomie in Rivierenland worden gegeven.




Meer informatie

De kennis vanuit het onderzoek wordt door RBT Rivierenland aangeboden aan bedrijfsleven, overheden en organisaties. Deze kennis wordt ingezet om kansen voor Rivierenland te vertalen naar concrete plannen. De onderzoeksresultaten zijn samengevat en visueel gemaakt in een duidelijke animatie. Deze is te vinden op Rivierenland.biz/monitor2016.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: economische betekenis, werkgelegenheid, rivierenland

||| Blogs |||

04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/18
Exclusief voor leden
Tien nieuwe Cook’s Clubs van Thomas Cook
Reisbedrijf Thomas Cook wil met tien nieuwe Cook's Clubs een nieuwe doelgroep aantrekken. De eerste Cook's Club was een daverend succes.
23/10/18
Exclusief voor leden
Provincies gaan werken aan digitale natuurkaart
De Nederlandse provincies gaan werken aan een digitale kaart van het Natuurnetwerk Nederland (NNN)....
22/10/18
Beleving reizen in de ruimte
Zondag 21 oktober is door de Nederlandse astronaut André Kuipers de tentoonstelling ‘Reizen in de Ruimte, op weg naar een nieuwe aarde’ in het Haagse Museon geopend.
22/10/18
Herdenking 100 jaar Eerste Wereldoorlog trekt 2,6 miljoen mensen naar Westhoek
De Vlaamse regio Westhoek heeft voor de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog tussen 2014 en 2018 al 2,6 miljoen bezoekers ontvangen. Wat heeft dit de regio opgeleverd?
22/10/18
Exclusief voor leden
Citytrips voor het eerst populairder dan zon- en strandvakanties
Wereldwijd groeien city trips vier maal zo snel als de totale vakantiemarkt. Daarmee zijn citytrips nu populairder dan zon- en strandvakanties.
22/10/18
Gebruikte boten snel verkocht
De verkoop van gebruikte open boten zoals sloepen en tenders, steeg in het derde kwartaal van 2018 met maar liefst 40% ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2017
19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
19/10/18
8 trends reizen voor 2019
Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk