Geplaatst op: 19-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nederlanders leven steeds langer leven zonder beperkingen

Nederlanders leven steeds langer leven zonder beperkingen
Bron: Pixabay
In 2040 zullen zestig jarigen niet alleen langer leven dan de huidige zestigers, ze kunnen ook meer jaren zonder lichamelijke beperkingen en in goede gezondheid verwachten. Dat is goed nieuws voor de vrijetijdseconomie die daarmee een grotere markt krijgt. Dat blijkt uit de nieuwe projectie van de gezonde levensverwachting van het CBS als de ontwikkelingen in gezondheid en sterfte van de afgelopen vijfendertig jaar doorzetten.


Volgens de CBS-prognose uit 2017 ligt de resterende levensverwachting van 60-jarigen in 2040 ongeveer 3 jaar hoger dan in de periode 2013–2016. Voor 60-jarige mannen zal de levensverwachting dan 26 jaar zijn, voor vrouwen bijna 29 jaar.


De gezondheid van de bevolking is sinds de jaren tachtig verbeterd, de sterftecijfers zijn gedaald. Als deze ontwikkelingen doorzetten, zal de levensverwachting zonder matige of ernstige fysieke beperkingen in 2040 voor zowel mannen als vrouwen ruim 4 jaar hoger liggen dan in de periode 2013–2016. Deze toename is een jaar groter dan die van de totale levensverwachting. De ouderen van 2040 zullen dus niet alleen langer leven, maar bovendien een groter deel daarvan zonder fysieke beperkingen doorbrengen.


Deze cijfers zijn slechts een gemiddelde, 1 op de 5 vrouwen en 1 op de 7 mannen ervaart nu op hun zestigste al beperkingen. Een deel van hen blijft die de rest van hun leven houden. Daartegenover staat een groep ouderen die tot hun overlijden vrij blijft van beperkingen. Deze verschillen in gezondheid hangen samen met sociaaleconomische verschillen. Hoogopgeleide 60-jarigen blijven gemiddeld 6 jaar langer vrij van fysieke beperkingen dan hun laagopgeleide leeftijdsgenoten. Ze leven gemiddeld 3 jaar langer.



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/12/steeds-langer-leven-zonder-beperkingen
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: senioren, ouderen, onderzoek

||| Blogs |||

18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/03/19
Icelandair biedt 10 vluchten per week vanaf Brussel
Icelandair biedt vanaf 17 mei tot en met 17 september 2019 10 vluchten per week vanaf Brussel naar de IJslandse hoofdstad Reykjavik.
20/03/19
Exclusief voor leden
MECC biedt zomers ijsspektakel
De komende zomer zal het wereldberoemde ijsfestival Harbin, op kleinere schaal (+ 2.000 m2), neerstrijken in MECC Maastricht.
19/03/19
Brexit kost Nederlands toerisme nu al geld
Met een harde Brexit als een steeds realistischer scenario heeft ING de waarde van de Nederlandse uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk in kaart gebracht. Ook onze sector wordt door de Brexit geraakt en is nu al € 65 aan omzet misgelopen.
19/03/19
Markt is volop in beweging!
2018 gaat bij ons de boeken in als het jaar waarin veel te doen was op de markt van vraag en aanbod.
18/03/19
Exclusief voor leden
Rabobank: Minder uitbundige groei in horeca- en recreatiesector
De horeca- en recreatiesector maken de beste jaren ooit mee. Toch zijn er volgens Rabobank zorgen voor de toekomst.
18/03/19
Zorgen om explosieve groei horeca
Horeca Nederland maakt zich grote zorgen om de explosieve groei van het aanbod in de horeca. De brancheorganisatie roept in de aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen provincies regie te pakken om wildgroei te voorkomen.
18/03/19
Exclusief voor leden
Rivierenland met Visit Heart of Holland de internationale markt op
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland gaat met de communicatiestrategie Visit Heart of Holland de buitenlandse markt bewerken. Het RBT maakte ook de naam van de nieuwe grote dagattractie rond fruit bekend.
18/03/19
Exclusief voor leden
Nationale Week zonder Vlees pakt breed de aandacht
De actieweek verdubbelt bijna de impact ten opzichte van vorig jaar.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk