Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-03-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie

Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie
Onder de titel Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie introduceren keynotes Michiel Flooren en Gert Jan Hospers het thema Leisure en Tourism als drivers voor regio-ontwikkeling van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2018.


Op 5 april organiseert NRIT Media samen met de vijf HTRO-opleidingen van Saxion, NHL Stenden, Inholland, NHTV en HZ het jaarlijkse Trendcongres Toerisme & Vrije tijd. Al meer dan 100 deelnemers hebben zich ingeschreven. Mis het niet en reserveer snel je ticket!


Rol van toerisme voor regionale ontwikkeling

In deze keynote gaan Michiel Flooren en Gert Jan Hospers vanuit geografisch perspectief in op de rol van toerisme en leisure voor regionale ontwikkeling. Regionale bestemmingen strijden om de gunst van bezoekers. Om zich in deze competitie te onderscheiden maken ze gebruik van hun identiteit. Een (h)erkende regionale identiteit is van belang om bezoekers te trekken.


Crossovers leiden tot nieuwe bezoekersstromen

In veel Europese regio’s ontstaat innovatie op toeristisch gebied als gevolg van ‘crossovers’ tussen de vrijetijdssector met andere sectoren, zoals sport, cultuur, zorg, natuur, agro & food en retail. Zo leidt de combinatie van gastronomie en toerisme in rurale gebieden tot productontwikkeling en nieuwe bezoekersstromen. Ook bekende wijnregio’s profiteren van dergelijke economische diversificatie. In urbane gebieden wordt de vrijetijdssector vaak gezien als een panacee voor stedelijke revitalisering. Beleidsmakers beschouwen toerisme en leisure dan als ‘sunrise industry’ die een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de regionale arbeidsmarkt. Daarbij wijzen ze vaak op het belang van samenwerkingsverbanden tussen regionale bedrijven en kennisinstellingen. Zo ontstaan regionale netwerken, clusters en coalities die vanuit de publieke sector worden ondersteund.


Regionaal kansen pakken

Wil de vrijetijdssector inderdaad een driver zijn voor regionale ontwikkeling, dan begint het met een analyse van de regionale kansen voor toerisme en leisure. Dat vraagt om het combineren van algemene principes over het toeristisch potentieel van regio’s met kennis over regionale samenwerking. In deze lezing doen we daarvoor een aanzet en passeren ‘good practices’ uit Europese regio’s de revue. Het verhaal levert inspiratie op voor regio’s die toerisme en leisure willen koppelen aan actuele regionale thema’s.


Inspirerend en uitdagend programma

Het programma van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd bestaat verder uit een keynote van Paul Peters die vindt dat het tijd wordt voor het ontwikkelen van een robuuste toeristische strategie die verder gaat dan een luchtvaartnota of klimaatwet. Reisjournalist Hans Avontuur bekijkt in een intermezzo het Nederlands toerisme door een internationale bril. Daarna is in het middagprogramma ruimte voor 20 verschillende break-out sessies rond zes actuele thema's waar meer dan 30 state-of-the-art experts van de toeristische hogescholen en deskundigen uit de branche een divers programma bieden.

  1. Boost your region: De Leisure Kansenkaart, optimale gastvrijheid met een House of Hospitality of toekomstscenario’s voor oude kazerneterreinen.
  2. Sustainability and Digital innovation: Op reis met predictive analytics, het meten van emoties of duurzame bestemmingsontwikkeling.
  3. Holiday resorts in the future: Vitale vakantieparken, markt en gemeente, nieuwe concepten en oplossingsrichtingen of puberkampeerders.
  4. Overtourism: Oplossingen voor bezoekersdruk in steden, learnings van bewoners in Vlaamse Kunststeden of Holland World om de toeristische druk op hotspots te verlichten.
  5. Cultural Capital Vincent van Gogh als internationale verleider, hoe cultureel erfgoed toerisme een verdiepende boost kan geven of hoe je beleving met storytelling kunt vergroten.
  6. Out of the box Laat je verrassen met bijzondere sessies binnen dit thema.
Kijk op de website www.toerismecongres.nl en ontdek alles over de thema’s en de sessies die je kunt bijwonen.


Schrijf snel in!

Durf je het aan direct in te schrijven, dan bieden we jou als congresfan een mooie korting! Ben je ZZP'er of student? Dan hebben we voor jou een speciaal tarief.


Locatie: Saxion Apeldoorn, Spoorstraat 29 (makkelijk bereikbaar: direct naast het NS station) Tijd congres: Tussen 09.00 en 17.30


Trefwoorden: congressen, trends, toerisme, vrije tijd

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
24/06/25
Nederland behoudt 8e plek op wereldranglijst congressen
Nederland staat voor het derde jaar op rij op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van de International Congress and Convention Association (ICCA). Deze stabiele positie onderstreept de kracht van Nederland als toonaangevende bestemming voor internationale congressen en bijeenkomsten.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.