Geplaatst op: 15-03-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie

Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie
Onder de titel Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie introduceren keynotes Michiel Flooren en Gert Jan Hospers het thema Leisure en Tourism als drivers voor regio-ontwikkeling van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2018.


Op 5 april organiseert NRIT Media samen met de vijf HTRO-opleidingen van Saxion, NHL Stenden, Inholland, NHTV en HZ het jaarlijkse Trendcongres Toerisme & Vrije tijd. Al meer dan 100 deelnemers hebben zich ingeschreven. Mis het niet en reserveer snel je ticket!


Rol van toerisme voor regionale ontwikkeling

In deze keynote gaan Michiel Flooren en Gert Jan Hospers vanuit geografisch perspectief in op de rol van toerisme en leisure voor regionale ontwikkeling. Regionale bestemmingen strijden om de gunst van bezoekers. Om zich in deze competitie te onderscheiden maken ze gebruik van hun identiteit. Een (h)erkende regionale identiteit is van belang om bezoekers te trekken.


Crossovers leiden tot nieuwe bezoekersstromen

In veel Europese regio’s ontstaat innovatie op toeristisch gebied als gevolg van ‘crossovers’ tussen de vrijetijdssector met andere sectoren, zoals sport, cultuur, zorg, natuur, agro & food en retail. Zo leidt de combinatie van gastronomie en toerisme in rurale gebieden tot productontwikkeling en nieuwe bezoekersstromen. Ook bekende wijnregio’s profiteren van dergelijke economische diversificatie. In urbane gebieden wordt de vrijetijdssector vaak gezien als een panacee voor stedelijke revitalisering. Beleidsmakers beschouwen toerisme en leisure dan als ‘sunrise industry’ die een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de regionale arbeidsmarkt. Daarbij wijzen ze vaak op het belang van samenwerkingsverbanden tussen regionale bedrijven en kennisinstellingen. Zo ontstaan regionale netwerken, clusters en coalities die vanuit de publieke sector worden ondersteund.


Regionaal kansen pakken

Wil de vrijetijdssector inderdaad een driver zijn voor regionale ontwikkeling, dan begint het met een analyse van de regionale kansen voor toerisme en leisure. Dat vraagt om het combineren van algemene principes over het toeristisch potentieel van regio’s met kennis over regionale samenwerking. In deze lezing doen we daarvoor een aanzet en passeren ‘good practices’ uit Europese regio’s de revue. Het verhaal levert inspiratie op voor regio’s die toerisme en leisure willen koppelen aan actuele regionale thema’s.


Inspirerend en uitdagend programma

Het programma van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd bestaat verder uit een keynote van Paul Peters die vindt dat het tijd wordt voor het ontwikkelen van een robuuste toeristische strategie die verder gaat dan een luchtvaartnota of klimaatwet. Reisjournalist Hans Avontuur bekijkt in een intermezzo het Nederlands toerisme door een internationale bril. Daarna is in het middagprogramma ruimte voor 20 verschillende break-out sessies rond zes actuele thema's waar meer dan 30 state-of-the-art experts van de toeristische hogescholen en deskundigen uit de branche een divers programma bieden.

  1. Boost your region: De Leisure Kansenkaart, optimale gastvrijheid met een House of Hospitality of toekomstscenario’s voor oude kazerneterreinen.
  2. Sustainability and Digital innovation: Op reis met predictive analytics, het meten van emoties of duurzame bestemmingsontwikkeling.
  3. Holiday resorts in the future: Vitale vakantieparken, markt en gemeente, nieuwe concepten en oplossingsrichtingen of puberkampeerders.
  4. Overtourism: Oplossingen voor bezoekersdruk in steden, learnings van bewoners in Vlaamse Kunststeden of Holland World om de toeristische druk op hotspots te verlichten.
  5. Cultural Capital Vincent van Gogh als internationale verleider, hoe cultureel erfgoed toerisme een verdiepende boost kan geven of hoe je beleving met storytelling kunt vergroten.
  6. Out of the box Laat je verrassen met bijzondere sessies binnen dit thema.
Kijk op de website www.toerismecongres.nl en ontdek alles over de thema’s en de sessies die je kunt bijwonen.


Schrijf snel in!

Durf je het aan direct in te schrijven, dan bieden we jou als congresfan een mooie korting! Ben je ZZP'er of student? Dan hebben we voor jou een speciaal tarief.


Locatie: Saxion Apeldoorn, Spoorstraat 29 (makkelijk bereikbaar: direct naast het NS station) Tijd congres: Tussen 09.00 en 17.30


Trefwoorden: congressen, trends, toerisme, vrije tijd

||| Blogs |||

27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
22/05/15
Managing visitor pressure in urban tourism
The discussion around the balance between visitors and inhabitants is discussed frequently in the ...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
10/11/14
Trends & Hypes oktober 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.
09/09/20
Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector
Deze morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Mona Keijzer van EZK over toerisme. Gastvrij Nederland heeft bij de commissieleden een wensenlijstje neergelegd. Kern is dat zij voor de sterk getroffen sector maatwerk binnen de generieke steunpakketten wil.
08/09/20
Exclusief voor leden
1,2 miljard euro aan terugbetalingen vliegtickets van Emirates
Met extra maatregelen om zekerheid rondom vliegen en Covid-19 te vergroten en een salesactie wil de maatschappij meer mensen opnieuw laten kennismaken met vliegen. Daarbij gaat het ver met een dekking van mogelijke Covid-19 kosten.
08/09/20
Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt
NBTC en Kantar beëindigen hun joint venture rond toeristisch onderzoek in NBTC-NIPO Research (NNR).
03/09/20
Ook laatste City Resort Hotel gaat over naar Fletchers
Na de eerdere overnames van City Resort hotels Leiden, Helmond, Oss en Sittard in 2019 neemt Fletche...
31/08/20
Pas in 2023 herstel van zakelijke markt
Het Europees zakelijk toerisme zal pas in 2023 hersteld zijn van de coronacrisis. Op het dieptepunt van de crisis (2020) zal de markt met 77% zijn gekrompen ten opzichte van 2019.
26/08/20
Uniglobe zet boekingssysteem UBI in de markt
‘Travel Well’. Met dit motto introduceert Uniglobe Travel UBI (Uniglobe Booking Intelligence), een online boekingsplatform voor het zakelijk reizende MKB.
03/08/20
A380 weer dagelijks op Schiphol
Emirates vliegt sinds afgelopen zaterdag weer elke dag met haar A380 van Dubai naar Amsterdam. ’s ...