Geplaatst op: 05-03-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

OV-expert: Lelystad Airport niet nodig

OV-expert: Lelystad Airport niet nodig
Bron: Pixabay
Als vanuit Nederland dagelijks 15 extra internationale treinen gaan rijden, is Lelystad Airport helemaal niet meer nodig. Dat stelt stelt Barth Donners, die bij de TU Delft is afgestudeerd op de potentie van de internationale trein op de website treinreiziger.nl. Meer internationale treinen kunnen diverse Europese (zaken)bestemmingen gaan vervangen waar nu nog op wordt gevlogen. Zo blijft er ruimte voor de vakantievluchten op Schiphol. Daarmee gooit de OV-expert een nieuw argument in de discussie rond de totstandkoming van Lelystad Airport.


In zijn onderzoek wijst Donners erop dat er maximaal 45.000 vliegbewegingen komen naar Lelystad Airport. Dat betekent tussen 50 en 60 vluchten per dag waarmee jaarlijks 4,5 miljoen passagiers kunnen worden vervoerd. Omdat treinen een veel grotere capaciteit hebben als vliegtuigen, zijn er maar 15 extra treinen nodig. Nu vertrekken er vanaf Amsterdam Centraal elke dag 50 internationale treinen.




Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL Stenden, Inholland en HZ organiseren, een keynote Paul Peters die daar zal betogen dat het tijd wordt voor het ontwikkelen van een robuuste toeristische strategie die verder gaat dan een luchtvaartnota of klimaatwet. Kijk snel op www.toerismecongres.nl voor alle info.



Trein kan een veel grotere rol spelen

"Alleen al als alle vluchten naar Brussel, Berlijn, Düsseldorf, Hannover, Frankfurt, Hamburg en Parijs vervangen zouden worden door de trein zouden er dagelijks zo’n 50 tot 60 vluchten per dag geschrapt kunnen worden”, stelt Donners. "Maar ook naar bestemmingen als Londen, München, Stuttgart, Bremen en Basel zou de trein een grotere rol kunnen gaan spelen. Naar die bestemmingen zijn vliegen er momenteel dagelijks circa 75 vluchten. In totaal gaat het dus om zeker 130 vluchten waarbij de trein de potentie heeft om het vliegtuig te vervangen. Door deze vluchten te vervangen, blijft er op Schiphol ruimte over voor de vakantievluchten.”


Donners signaleert nog wel een probleem op het gebied van reistijd en prijs. De trein is vaak duurder omdat vliegtuigen geen belasting op kerosine hoeven te betalen en treinen wel BTW over de elektriciteit die ze gebruiken. Daarnaast vergelijken reizigers de kale ticketprijzen terwijl bij het vliegtuig allerhande bijkomende kosten dan worden vergeten. Daarnaast zijn internationale reizigers niet gewent met de trein te reizen. Dat de trein het vliegtuig kan verslaan blijkt uit de route Brussel-Londen waar de Eurostar inmiddels een marktaandeel heeft van 80% tot 90%.


Donners vindt dat de politiek aan zet is om ervoor te zorgen dat de potentie van de internationale trein ook daadwerkelijk benut gaat worden.


Link: https://www.treinreiziger.nl/15-treinen-kunnen-lelystad-airport-overbodig-maken/
Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, vakantievluchten, luchthavens

CELTH




||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...