Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Stromma Nederland gaat nog dit voorjaar met zes Hop on-hop off bussen in Amsterdam rijden. Twee daarvan zijn volledig elektrisch. De bussen rijden om het centrum van de stad en sluiten aan op de hop-on-hop off service die Stromma al met boten biedt. Zowel de vervoerregio als de gemeente Amsterdam hebben ingestemd met de plannen.


Dit is een mooi voorbeeld hoe we toerisme op zowel milieu- als sociale aspecten kunnen verduurzamen. Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd, dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL Stenden, Inholland en HZ organiseren, nog veel meer inspirerende cases in de thema's Boost your region en Opportunities in sustainability & digital innovation.


De bussen zijn  een aanvulling op de bestaande Hop on-Hop off Boat die Stromma Nederland al sinds 1990 aanbiedt op de Amsterdamse grachten. Met hetzelfde ticket kan men van boot naar bus overstappen en andersom. Een combiticket gaat € 26,- per 24 uur kosten. De bussen rijden om het centrum van Amsterdam heen: zo leidt de route langs de pontjes richting Noord en naar delen in Oost tot Artis en het Westerpark. Hierdoor ziet de gast de geijkte highlights langs de grachten en ontdekt ook stadsdelen buiten het centrum. Stromma verwacht dat jaarlijks 90.000 passagiers van de Hop on-Hop off Bus gebruik gaan maken.


Breder aanbod toeristische producten

"We zijn begonnen als rederij en inmiddels uitgegroeid tot toeristisch bedrijf. Met het verbreden van ons aanbod zijn wij onze gasten beter en vollediger van dienst”, aldus Peter Duwel CEO van Stromma Nederland "De gasten die van de Hop on-Hop off Boat gebruik maakten, vroegen in toenemende mate om een combiticket om zo ook van de Hop on-Hop off Bus gebruik te kunnen maken. Met onze eigen bussen kunnen we die wens nu honoreren."


Naast het aanbod op het water, biedt Stromma Nederland ook het meest spectaculaire uitzicht over Amsterdam met de attractie A’DAM LOOKOUT op de 100 meter hoge A'DAM Toren en vanaf het voorjaar van 2018 de nieuwe Hop on-Hop off Bus op de weg. De A’DAM LOOKOUT heeft in 2017, het eerste volledige jaar dat de attractie is geopend, 485 duizend bezoekers getrokken. "Dat was boven onze verwachting",  aldus Peter Duwel.


Duurzame innovatie binnen toeristisch aanbod

"Sinds de oprichting van ons bedrijf is duurzame innovatie een van onze pijlers. Wij vinden het belangrijk dat al het moois wat Amsterdam te bieden heeft nog heel lang behouden blijft!”, aldus Peter Duwel, CEO van Stromma Nederland. De vloot van het toeristisch bedrijf bestaat inmiddels al voor een groot deel uit duurzame boten en is vanaf 2025 volledig elektrisch. In 2012 werd Stromma Nederland daarom bekroond met de Gouden Green Key; hét internationale keurmerk voor duurzaam en maatschappelijke verantwoord ondernemen.


Op termijn alle bussen elektrisch

Vanaf het voorjaar gaat Stromma met vier Hop on-Hop off bussen rijden, de twee elektrische bussen stromen in juli in. Een primeur voor Nederland want het is de elektrische touringcar die hier gaat rijden. De eerste elektrische touringcar van de Spaanse maker Unvi rijdt sinds vorige maand op proef in Parijs.


"We zijn er trots op dat we als eerste in Nederland deze elektrische toeristenbussen inzetten. Dat is best spannend want deze techniek is nog niet eerder toegepast op een Hop on-Hop off toeristenbus. Zo gaan wij als eerste in de praktijk ervaren hoe dat bijvoorbeeld met de actieradius van de bus gaat.” Om die reden start Stromma Nederland eerst met twee elektrische bussen. Stromma Nederland heeft de intentie om op termijn ook de overige vier bussen te elektrificeren.


De route die de Hop on-Hop off toeristenbus gaat rijden

Trefwoorden: toerisme, amsterdam, excursies, bussen, rondvaartboten

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...