Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-02-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Landal GreenParks verkocht

Landal GreenParks verkocht

Eigenaar Wyndham Worldwide heeft haar Europese vakantieparken verkocht. Ook Landal GreenParks gaat mee naar de nieuwe eigenaar Platinum Equity.


De Europese divisie van Wyndham Worldwide is voor 1,3 miljard dollar verkocht. Naast Landal GreenParks krijgen meer dan twee dozijn merken een nieuwe eigenaar waaronder Novasol. De Europese divisie is goed voor meer dan 110.000 verhuuraccommodaties in 600 bestemmingen verspreid over 25 landen. De omzet van de Europese divisie is zo'n 750 miljoen dollar, de bruto-winst (EBITDA) 130 miljoen dollar.


Landal GreenParks is binnen de Europese divisie het grootste bedrijf. Volgens Managing Director Thomas Heerkens zien de nieuwe eigenaren kansen de Europese divisie verder te ontwikkelen. "Ze vinden bovendien Landal Greenparks een mooi en sterk merk en het hoge herhalingsbezoek spreekt ze enorm aan", vertelt hij aan NRIT. "Ze zien uitbreidingskansen voor Landal GreenParks in het buitenland waar nieuwe markten kunnen worden ontwikkeld zodat het aandeel buitenlandse gasten omhoog gaat."


De Europese parken blijven wel onderdeel van het Wyndham merk en betalen daarvoor een royalty van 1 procent over de netto-omzet. Wyndham was eerder van plan haar Europese parken af te scheiden van haar hotelactiviteiten. De transactie met Wyndham zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2018 afgerond worden.


Platium Equity heeft sinds haar start meer dan 200 bedrijven overgenomen. In de hospitality was het tot nu toe een kleine speler met 12 hotels met in totaal 3.000 kamers. Het bedrijf is vooral actief in Noord-Amerika en West-Europa waar het 16.000 werknemers heeft.


Landal presteert uitstekend

Landal GreenParks beheert en verhuurt 86 parken in Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië en Hongarije met bijna 15.000 accommodaties en 1.350 kampeerplaatsen. Het bedrijf ontvangt jaarlijks 2,8 miljoen gasten die er 14 miljoen nachten doorbrengen. Bij Landal werken 3.000 mensen. In 2017 bedroeg de bruto-omzet 448 miljoen euro.

Vorig jaar werd in de markten waar Landal actief is gemiddeld 12 procent omzetgroei gerealiseerd: Nederland (+8 procent), Duitsland (+17 procent), België (+10 procent) en Denemarken (+6 procent).  De groei van de markten buiten Nederland komt door extra marketinginspanningen om meer gasten voor Landal GreenParks te interesseren.


Landal betrokken bij gesprekken

Het directie- en managementteam van Landal GreenParks is de afgelopen maanden intensief betrokken geweest om samen met Wyndham de beste route voorwaarts te bepalen. Uitgangspunt in alle gesprekken en bij de uitwisseling van informatie was daarbij steeds om Landal GreenParks zo goed mogelijk te positioneren voor de verdere ontwikkeling van ons bedrijf.


"Met Landal GreenParks en de andere bedrijven van de Europese divisie van Wyndham, voegt Platinum een aantal prachtige merken toe aan haar portfolio van ondernemingen. Juist de kracht van ons merk, de sterke focus op onze gasten en onze strategische plannen waren voor Platinum een belangrijke redenen om Landal te willen overnemen,” aldus Thomas Heerkens, algemeen directeur van Landal GreenParks.


Landal investeert fors

Eind januari maakte Landal GreenParks bekend vier nieuwe parken te gaan bouwen: Kaatsheuvel en Volendam in Nederland, Bad Boltenhagen aan de Duitse Oostzeekust en het luxe wintersportpark Maria Alm in Oostenrijk. Daarnaast wordt geïnvesteerd in de vijf Deense parken en in het nieuwste park Gwel an Mor in Cornwall (Groot-Brittannië). Hiermee is in totaal 101 miljoen euro gemoeid.


Bovendien wordt 197 miljoen euro gestoken in kwaliteitsverbeteringen, uitbreidingen en nieuwbouw op bestaande parken, waarvan 39 miljoen euro in de bouw van 74 nieuwe energieneutrale woningen op Mont Royal (Duitsland) en de tweede fase van het meest duurzame recreatiepark van Nederland, De Reeuwijkse Plassen.


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, overnames

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...