Geplaatst op: 23-01-2018
Auteur: Marc Gerlings

Culturele hoofdstad Leeuwarden pleit voor innovatie via cultuur

Culturele hoofdstad Leeuwarden pleit voor innovatie via cultuur
Blokhuispoort in Leeuwarde

Het jaar als Culturele Hoofdstad van Europa moet nog beginnen voor Leeuwarden maar nu al pleiten bestuurders voor meer innovatie via cultuur en evenementen. Dit Pleidooi van Friesland is overhandigd in Den Haag aan afgevaardigden van de Tweede Kamer. Wellicht wat vroeg?

In Den Haag hebben Culturele Hoofdstad Leeuwarden Fryslân LF2018, de provincie Fryslân en de gemeente Leeuwarden op 16 januari het Pleit fan Fryslân overhandigd aan leden van de Tweede Kamer.


Het document onderstreept het belang van kunst en cultuur aan de hand van elf punten. "Het pleit van Leeuwarden - Friesland 2018 onderschrijft dat cultuur de motor van vernieuwing is”, zegt Tjeerd van Bekkum, CEO van LF2018, die het document overhandigde. Hierbij waren ook commissaris van de Koning drs. A.A.M. Brok, gedeputeerde Sietske Poepjes, burgemeester Ferd Crone en wethouder Sjoerd Feitsma.


Best practice?
De Friese hoofdstad en provincie zijn Culturele Hoofstad van Europa 2018 namens Nederland. Ze dient daarom ook als ‘best practice’, als voorbeeld van hoe de Friese aanpak resulteert in een hoogwaardig artistiek en betekenisvol programma: "Door zo veel van onderop te organiseren, met betrokkenheid van ontzettend veel mensen, laten we zien dat er veel bereikt kan worden”, zegt de heer Brok, CdK in Fryslân. Deze aanpak die in Friesland wordt aangeduid als mienskip liep lang niet overal lekker in de aanloopfase maar dat melden de partijen achter het pleidooi niet.


Ook ‘Den Haag en Brussel’ hebben er baat bij antwoord te vinden op de vraag hoe burgerbetrokkenheid kan meehelpen maatschappelijke processen vorm te geven. Burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden stelt dat het Culturele-Hoofdstadjaar een ,,beginpunt” is. "We willen blijvende effecten overhouden van dit feestjaar. Wij willen Fryslân optillen, in Nederland en in Europa.”
Trefwoorden: beleid, innovatie, cultuur, marketing

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...