Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-01-2018
Auteur: Marc Gerlings

Buitenlandse Zaken: one stop advies voor reizigers

Buitenlandse Zaken: one stop advies voor reizigers
Foto: Ministerie van Buitenlandse Zaken

Met de belofte dat de consulaire dienstverlening met een one stop shop wordt uitgebouwd heeft minister Halbe Zijlstra van Buitenlandse Zaken Vakantiebeurs 2018 geopend. "Daar mag u mij aan houden. Het staat tenslotte in het regeerakkoord," meldde de minister. De Vakantiebeurs is tot en met zondag 14 januari 2018 te bezoeken in de Jaarbeurs in Utrecht. Dinsdag 9 januari is alleen toegankelijk voor vakbezoekers.

De minister benadrukte tot drie keer toe hoe belangrijk het is dat Nederlanders goed voorbereid op vakantie gaan, te meer daar de bestemmingen steeds exotischer worden.


"Nederlanders zijn een reislustig volkje. Tot in de verste uithoeken kom je ze tegen, het hele jaar door", aldus Zijlstra. En dat is goed nieuws, hield hij de exposanten van de Vakantiebeurs voor. Met een economie die in de lift zit zal het aantal reisbewegingen alleen maar stijgen. Zijlstra deed er nog een schepje bovenop met zijn oproep aan iedereen 'om er vooral lekker op uit te gaan.'

Goede voorbereiding
Een goede voorbereiding is volgens Zijlstra het halve werk. "Duizenden professionals werken zich een slag in de rondte, zodat de reiziger een mooie vakantie beleeft en daarna weer veilig thuiskomt. Ter voorbereiding heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken 220 reisadviezen in de aanbieding.

Mocht het toch mis gaan, komt het ministerie van Buitenlandse Zaken vaak in actie. Vorig jaar heeft het ministerie 2300 mensen in nood geholpen. Zelfs de bemoeienis van BuZa kent zo zijn grenzen, vertelt Zijlstra. "Bijvoorbeeld toen een reiziger vanuit Tanzania het ministerie belde met de noodkreet dat er een leeuw naast haar tent liep."

Trefwoorden: reizen, assistentie, buitenlandse zaken

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...