Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-12-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zaanse Schans op weg naar drie miljoen bezoekers

Zaanse Schans op weg naar drie miljoen bezoekers
De Zaanse Schans moet zich voorbereiden op drie miljoen bezoekers in 2030 met een goede parkeeroplossing, een iconische voetgangersbrug, een nieuw fietspad langs de Kalverringdijk en een nieuwe hoofdentree. Dat staat in de Ontwikkelstrategie Zaanse Schans die de gemeente, Stichting de Zaanse Schans en andere betrokkenen uit het gebied hebben opgesteld. Nu bezoeken jaarlijks ruim twee miljoen bezoekers het gebied.


De komende periode werkt Stichting de Zaanse Schans een financieel model uit waarin de kosten en baten worden verwerkt. De afspraak is dat de gemeente meehelpt, maar daarmee niet impliciet de bereidheid toont om te investeren. Als investeringen aan de orde komen, dan zal dat alleen gebeuren na besluitvorming van de gemeenteraad.


Grote toeristische attractie

"Het is belangrijk dat we ons voorbereiden op deze groei van het aantal toeristen, want ze komen hoe dan ook. Zoals wij naar de Eifeltoren gaan als we naar Parijs gaan, zo gaan toeristen in Nederland naar de Zaanse Schans”, zegt wethouder toerisme en werkgelegenheid Dennis Straat. "De Zaanse Schans is bepalend voor ons imago, nationaal en internationaal. De verwachting is dat we in 2030, op De Efteling na, de grootste toeristische attractie van Nederland hebben. Dat biedt volop kansen voor de Zaanse economie. Tegelijkertijd is er een grote druk op het gebied. We moeten er dus voor zorgen dat het gebied veilig en aantrekkelijk blijft. Voor bezoekers, maar ook voor Zaankanters zelf, niet in de laatste plaats voor de mensen die er wonen.”


Gezamenlijke aanpak

In 2016 is begonnen met het opstellen van een gezamenlijke ontwikkelstrategie. Daarbij is intensief samengewerkt met betrokkenen uit de omgeving. Doel is dat de Zaanse Schans een leefbaar gebied blijft met een interessant en aantrekkelijk aanbod. Daarbij moeten urgente problemen worden opgelost en ingespeeld worden op de toekomstige situatie.


Problemen en kansen in kaart

Door een uitgebreide ruimtelijke analyse zijn de problemen en de kansen in beeld gebracht. Belangrijkste knelpunten zijn de drukte op de Kalverringdijk en het gebrek aan parkeervoorzieningen in de hoogseizoenmaanden. Daarnaast zijn niet alle voorzieningen, zoals de toiletten, op orde en kan het cultuuraanbod, onder andere door samenwerking verbeteren. Op basis van de adviezen van de belanghebbenden zijn de keuzes gemaakt.


Aandacht voor parkeren

In de toekomst zijn er 625 parkeerplekken voor auto’s op en rondom de Zaanse Schans nodig. Het voorstel is om parkeren bovengronds op te lossen aan de zuidzijde van de Leeghwaterweg bij de locatie ‘Zaanse Zakkenhandel’ en een deel van het voetbalveld. Een van de belangrijke argumenten is dat men op een logische en goed vindbare locatie kan parkeren.


Iconische brug

Het idee is dat de bezoekers vanaf de toekomstige parkeergarage vervolgens met een mooi vormgegeven / iconische brug de Leeghwaterweg oversteken naar de Zaanse Schans. Vanaf de brug hebben de bezoekers bij aankomst een prachtig uitzicht over de Zaanse Schans en de achtergelegen polder. Hierdoor ervaart de bezoeker direct de schoonheid van het gebied en wordt hij/zij meegenomen in de beleving die de Zaanse Schans heet. De brug dient op een fraaie wijze aan te sluiten op het nieuw vorm te geven plein, waar nu nog de bussen geparkeerd staan. Dit gebied (Schansend) wordt het nieuwe centrale plein en krijgt een entreefunctie met de daarbij behorende functies (informatievoorziening, verkooppunten en sturing van bezoek).


Entreegebied Schansend

Er is een programma van uitgangspunten opgesteld voor het entreegebied dat vrijkomt door het verplaatsen van het parkeren. Het plan is om het gebied gedeeltelijk te bebouwen, zichtlijnen naar de polder te realiseren en ruimte te bieden voor een entreegebouw. De precieze invulling van het plein wordt in de volgende fase verder uitgewerkt.


Fietspad langs de Kalverringdijk

Vanwege de toenemende verkeersdrukte en de huidige onoverzichtelijke verkeerssituatie worden op de Kalverringdijk fietsers en wandelaars van elkaar gescheiden. Plan is om het bestaande fietspad op de Kalverringdijk te verleggen naar de andere zijde van de sloot. Hierdoor is er een minimale belasting van het polderlandschap en is er een beperkte kruising van watergangen nodig. De fietsers volgen voor het merendeel de ‘bekende route’, maar wel worden de wandelaars en de fietsers ruimtelijk van elkaar gescheiden. Door deze verkeersstromen te ontvlechten, ontstaat een overzichtelijke en veilige verkeerssituatie.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: attracties, iconen, toerisme, noord-holland

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...