Positief consumentenvertrouwen goed voor vroege boekingen 2018?
Het lijkt wel een
economische hattrick, de consument is al drie maanden op rij positief. De
stemming onder consumenten is in november 2017 gelijk gebleven, meldt het CBS.
Het consumentenvertrouwen komt net als in oktober en september uit op 23. Het
oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid
blijft gelijk. Dat laatste kan een positief signaal zijn voor vroege boekingen
voor 2018 in reizen en toerisme.
Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in november ruim boven het gemiddelde
over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte injanuari
2000de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt inmaart
2013(-41).
Oordeel over economisch klimaat fractie
minder positief
Het oordeel over het economisch klimaat is in november iets minder positief.
Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 41, tegen 43 in
oktober. Zowel het oordeel over de economische situatie in de komende 12
maanden als over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden
verslechterde iets.

Bestedingen in september omhoog +3,1%
De cijfers over de bestedingen lopen altijd iets achter op de metingen van het
consumentenvertrouwen. Consumenten hebben in september 3,1 procent meer besteed
dan in september 2016, meldt het CBS. Dat is de hoogste groei na januari dit
jaar. Consumenten gaven in september vooral meer uit aan kleding, schoenen en
woninginrichting.
Trefwoorden: consument, reizen, bestedingen, kopen, toerisme
|
|
03/07/25
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
|
03/07/25
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
|
03/07/25
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
|
02/07/25
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
|
02/07/25
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
|
02/07/25
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
|
02/07/25
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
|
30/06/25
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|