Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Actie tegen groeiende commissie van thuisbezorgd.nl

Actie tegen groeiende commissie van thuisbezorgd.nl
Bron: Shutterstock
Een groep horeca-ondernemers uit Twente is een petitie gestart tegen de steeds maar oplopende commissie van thuisbezorgd.nl. Bij de start bedroeg die zes procent maar loopt volgend jaar op naar 13 procent. De groep wil namens zoveel mogelijk horeca-ondernemers onderhandelen met thuisbezorgd.nl.

Per 1 januari 2018 moeten aangesloten horecaondernemers 13 procent commissie gaan betalen, in plaats van de huidige 12 procent. De initiatiefnemers uit Enschede roepen collega’s uit het hele land op om een petitie te tekenen op de actiesite Horecainactie.nl. Doel van de Twentse ondernemers is om vervolgens, als er draagvlak vanuit de horeca is, in gesprek te gaan met Thuisbezorgd over de tariefsverhoging.

"Wij hopen dat u de petitie ondertekent, zodat we met een hoog aantal aanmeldingen de discussie kunnen starten met thuisbezorgd.nl. In onze onderhandelingen stellen we de belangen van alle aangesloten ondernemingen voorop. Uw aanmelding is kosteloos en hier kunnen alleen voordelen uit voortkomen", schrijven de initiatiefnemers die in het uiterste geval overwegen zelf een bezorgdienst op te zetten.

Steun van KHN

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: "Wij vinden het ook tijd om hier werk van te maken. Want deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. KHN haalt op korte termijn bij horecaondernemers op waar zij tegen aan lopen als het gaat om bezorgplatforms, zoals Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met Thuisbezorgd.nl. Met als doel om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen dit grootste bezorgplatform en haar horeca-afnemers. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?"


Machtspositie
Volgens KHN profiteren horecaondernemers van internetplatforms zoals Thuisbezorgd.nl doordat ze vraag en aanbod bij elkaar brengen. Maar er is ook een risico dat internetplatforms zo groot en machtig worden dat ze eenzijdig voorwaarden en prijzen kunnen bepalen. Ondernemers hebben het gevoel dat ze worden geconfronteerd met eenzijdige stijgingen van de commissiepercentages zonder dat zij daartegen iets kunnen doen. Doorn in het oog is de zogenaamde ‘pariteitsclausule’ in de algemene voorwaarden van een platform waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform. Ook Thuisbezorgd.nl heeft een pariteitsclausule in de algemene voorwaarden opgenomen.


Andere Europese landen treden wel op
Als het gaat om de pariteitsclausules zien we in steeds meer Europese landen dat in wetgeving een verbod op die zogenaamde pariteitsclausules wordt opgenomen. Vaak is deze wetgeving nu nog specifiek gericht op verblijfsaccommodaties. Wat KHN betreft komt er een dergelijk verbod ook in Nederland en is er geen enkele reden waarom een dergelijk verbod niet ook zou gelden voor bezorgplatforms. Het mechanisme is immers vergelijkbaar. Ten slotte worden er ook vragen gesteld hoe er wordt om gegaan met reviews door internetplatforms, een onderwerp waar ook de ACM zich zorgen over maakt. Het is niet voor niets dat de ACM in mei richtlijnen voor reviews heeft opgesteld.


Actie KHN
KHN gaat de komende weken bij horecaondernemers ophalen waar zij tegenaan lopen als het gaat om bezorgplatforms, waaronder Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met die partijen. Ons doel is om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen bezorgplatforms en hun horeca-afnemers.

Link: http://www.horecainactie.nl/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, platforms

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...