Geplaatst op: 18-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Stichting Marketing Zaanstreek wint aanbesteding citymarketing

Stichting Marketing Zaanstreek wint aanbesteding citymarketing
Bron: Shutterstock
Een samenwerking tussen de Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ) en Amsterdam Marketing heeft de aanbesteding van de gemeente Zaanstad gewonnen om de citymarketing van de Zaanstreek tot 2024 uit te voeren.


De strategie van Marketing Zaanstreek is erop gericht dat huidige bewoners trotser worden, dat nieuwe bewoners voor Zaanstad/Zaanstreek kiezen op basis van kwaliteit en dat meer individuele bezoekers het onderscheidende aanbod van Zaanstad/Zaanstreek kennen en gebruiken.


Vergroten woonaantrekkelijkheid

Dennis Straat, wethouder economie en toerisme vindt investeren in citymarketing een investering in de hele stad: "Wij feliciteren de Stichting Marketing Zaanstreek met het winnen van deze aanbesteding. In combinatie met de goede samenwerking tot nu toe, is dit een uitstekende basis om de ingeslagen weg van de promotie van de Zaanstreek voort te zetten. Wij zijn trots op wat de Zaanstreek te bieden heeft - de Zaan, het industrieel erfgoed en de centrale ligging in de metropoloregio - en werken graag verder aan het vergroten van de woonaantrekkelijkheid en de toename van het aantal bezoekers.”


Aanbesteding

Eind vorig jaar schreef de gemeente Zaanstad een aanbesteding uit voor de citymarketing van de Zaanstreek. Sinds 2010 investeert de gemeente Zaanstad hierin. Het doel was destijds om uitvoering te geven aan de marketing ten behoeve van de Zaanse positionering, economische versterking, de ontwikkeling van de welvaart en het welzijn van Zaanse bewoners, bezoekers en bedrijven.


Aanleiding

In opdracht van Zaanstad is in 2015 een evaluatie opgesteld van de marketing. Daarin werd aangegeven dat het overall imago van Zaanstad (en met name voor het stedelijke gebied) sterk is verbeterd, maar bevatte ook aanbevelingen die mede geleid hebben tot deze aanbesteding. De noodzaak om een heldere en compacte marketingstrategie op te stellen die keuzes maakt en een beperkt aantal reële en haalbare doelstellingen bevat.


Motivatie keuze

Op deze aanbesteding is door drie partijen ingeschreven door het aanleveren van een plan van aanpak voor een succesvolle citymarketingstrategie voor zowel de korte als de lange termijn. Zowel de plannen als de presentatie van de plannen wogen mee in de keuze. De keus is op de combinatie Stichting Marketing Zaanstreek en Amsterdam Marketing gevallen doordat SMZ ten opzichte van andere inschrijvers het beste heeft laten zien dat ze weet waar de uitdagingen en de kansen liggen. Hun plan van aanpak is het sterkste, het best onderbouwde en het meest specifieke voor de Zaanstreek. Ook de organisatiestructuur met Amsterdam Marketing als onderaannemer wordt sterk geacht, omdat op deze wijze geprofiteerd kan worden van de schaalvoordelen van Amsterdam Marketing.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, noord-holland

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...