Geplaatst op: 13-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Uncover de waarde van vrijetijd

NRIT start met serie artikelen van NHTV-auteurs over de waarde van de vrije tijd

Uncover de waarde van vrijetijd
De komende periode gaan we op de NRITmedia.nl alle artikelen uit Uncover, de waarde van vrijetijd plaatsen. Uncover is een nieuwe periodiek van de NHTV Academy for Leisure die daarmee een platform wil bieden om onderzoek en projecten te delen met haar netwerk.


In Uncover willen de onderzoekers van NHTV aanknopingspunten bieden voor de leisuresector waar gastvrijheid, cohesie, vrijheid en ontspanning centraal staat. Grote vraag is in hoeverre leisure een inclusieve zingevende sector kan zijn als er sprake is van stress en crisis aan zowel de vraag als aanbodzijde. In Uncover lichten diverse auteurs toe hoe belangrijke concepten als imagineering, storytelling en placemaking werken en bijdragen aan sociale cohesie of inclusie van specifieke doelgroepen. Ook wordt aandacht geschonken aan thema’s als CRM in relatie tot bedrijfsstrategie, consumenten die producent worden, niet-economische elementen in betekenisgeving en het meer en meer door elkaar lopen van werk en vrije tijd.


Wilt u Uncover nu al helemaal lezen? Bestel dan uw exemplaar in de webshop.


Wat staat ons te wachten?

Op het launching event gaf één van de initiatiefnemers, Simon de Wijs, vanuit het aanbod een aftrap met acht maatschappelijke observaties die diep ingrijpen in de leisure.


1 Aanbod

Het moet almaar spectaculairder en belevenisvoller. Je moet je onderscheiden maar de consument zoekt tegelijkertijd veiligheid bij bekende merken.


2 Places

Steden hebben zich ontwikkeld van productieplekken tot consumptielocaties maar alle binnensteden zien er hetzelfde uit, en wat zegt dat over de waarde van een plek?


3 Ontmoeten

Waar we vroeger naar het café gingen om elkaar te ontmoeten, hebben festivals en evenementen die rol overgenomen waarbij ‘het erbij moeten zijn en niets willen missen’ een belangrijke factor is. Venues en festivals worden steeds meer de huiskamer van de stad.


4 Locals

We willen overal leven like a local maar verdringen we met z’n allen niet die local?


5 Kwaliteit

Leisure geeft plekken een nieuwe ruimtelijke kwaliteit.


6 Verhalen

De kracht van storytelling komt niet zomaar uit de lucht vallen. Storytelling zit diep in ons DNA. De belangrijkste vrijetijdsbesteding bestond vroeger uit het vertellen van en luisteren naar verhalen.


7 Verdiepen

Waar veel bedrijven en organisaties nog zitten op het bereiken van veel consumenten zit de echte toekomst in het verdiepen van de relatie met je klanten en hen daadwerkelijk betrekken.


8 Toegankelijkheid

We moeten ons afvragen hoe toegankelijk de vrije tijd eigenlijk is. En veel van het toegankelijke aanbod communiceert slecht over die toegankelijkheid.


Zonder nu de pretentie hét concept te presenteren gaf Simon nog wel een inkijkje in succesvolle randvoorwaarden voor een leisure aanbieder. Decontextualisering zoals een opera in een stadsbus is daarbij een goed idee. Ook tijdelijkheid kan veel publiek trekken omdat er een urgentie is om nu naar het event te gaan. Exclusiviteit en special treatments kunnen daarbij nog een extra dimensie geven. En verder is transparant ondernemen echt een basisvoorwaarde om vandaag de dag bij het publiek in de smaak te vallen.


Artikelen uit Uncover online

De volgende artikelen uit Uncover kunt u de komende maand online verwachten:

Topics:Leisure
Trefwoorden: vrije tijd, leisure

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...