Geplaatst op: 04-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Opvallende verschuiving in wensen voor animatiewerk

Opvallende verschuiving in wensen voor animatiewerk
De overgrote meerderheid van gezinnen met kinderen vinden een animatieteam op het vakantiepark een must. Opvallende conclusie is dat ouders graag samen met hun kinderen aan activiteiten deelnemen. Verder zien de onderzoekers een grote verschuiving naar veel meer actieve deelname aan de activiteiten in plaats van kijken en luisteren. Dat blijkt uit onderzoek van Animatiewerk naar de wensen en behoeften van bijna 400 gezinnen met kinderen met betrekking tot het animatieprogramma op vakantie.


In dit onderzoek bleek dat 85% van de gezinnen met kinderen het een must vindt dat er een animatieteam aanwezig is op vakantie. Vooral gezinnen met kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar vinden een animatieprogramma belangrijk. Een kleine zeventig procent van de ondervraagden is van plan daadwerkelijk aan het programma deel te nemen.  Daarnaast geeft 68% van de ouders aan het liefst samen met hun kroost deel te nemen aan animatie activiteiten. Gezinnen met kinderen doen vooral mee met animatie activiteiten ter ontspanning. Daarnaast willen ze graag dat er een bijzondere gebeurtenis gecreëerd wordt.


Kampvuur, spelshow en sport meest favoriet

Merendeel van de ondervraagde gezinnen vindt dat een thema gedurende de recreatieve activiteiten op vakantie voor meer sfeer zorgt. Als favoriete activiteiten wordt onder andere gekozen voor het kampvuur, een spelshow of sport voor de oudere kinderen. Wendy Oude Veldhuis, eigenaar Animatiewerk.nl: "Zo’n 7 jaar geleden deden we een soortgelijk onderzoek naar de wensen en behoeften van gezinnen op vakantie. Wat opvalt, is dat de favoriete activiteiten toen met name entertainmentactiviteiten waren: shows, musicals en theater. Zitten en kijken, laten we maar zeggen. Je ziet dat de behoefte tegenwoordig iets anders is. Gezinnen willen nu meer actief meedoen aan activiteiten. Daarom kiezen ze nu voor het kampvuur, de spelshow en sport. Grappig om te zien dat de wens verandert van kijken naar meedoen. Daar kunnen we komend jaar mooi op inspelen!”


Figuur 1: Voorkeur voor recreatieve activiteiten




Leeftijdsgenootjes zijn extreem belangrijk

De trend van ‘alles op maat’ gaat ook op voor het animatieprogramma op vakantieparken. Gezinnen geven aan eerder mee te doen aan activiteiten als andere deelnemers dezelfde leeftijd hebben. Vooral gezinnen met de jongste kinderen (2 tot 5 jaar) en oudere kinderen (9 t/m 12 jaar) vinden het extreem belangrijk dat leeftijdsgenoten meedoen. Van hen geeft 91% aan dat ze alleen aan activiteiten meedoen wanneer er leeftijdsgenoten meedoen.

Ontspanning door inspanning is trending

Een duidelijk trend is de opkomst van ontspanning door inspanning. Ontspanning door volledig rust te nemen, lijkt iets van vroeger. Gezinnen met kinderen ondernemen juist steeds meer tijdens de vakantie. Actieve activiteiten, oftewel ontspanning door inspanning, blijkt uit dit onderzoek een belangrijk onderdeel van de vakantie.


Winnen is niet belangrijk

Wat opvalt is dat gezinnen met kinderen het competitie-element het minst belangrijk vinden. Dit is onverwachts, omdat veel recreatieve activiteiten een competitie-element bevatten. Steffanie de Groot, onderzoeker vanuit Animatiewerk: "Het is grappig om te zien dat gezinnen het op vakantie niet zo belangrijk vinden om iets te winnen. Maar 4% vindt dit een must. Het is belangrijker dat er leeftijdsgenoten meedoen én dat de kinderen actief zijn. Meedoen is op vakantie dus écht belangrijker dan winnen”.


Over Animatiewerk

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Animatiewerk om een beter beeld te krijgen van wat gezinnen met kinderen verwachten van een animatieprogramma tijdens hun vakantie. Animatiewerk helpt recreatieondernemers met plezier. Letterlijk. Het bedrijf verzorgt animatieteams op campings en vakantieparken. Meer informatie is te vinden op www.animatiewerk.nl.

Link: https://docs.wixstatic.com/ugd/769351_bfc5def8bbc9454ebfeaa760e0b92ce2.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, anmimatie

CELTH



||| Nieuws |||

23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
23/06/25
Exclusief voor leden
Plaswijckpark mag Koninklijk Wapen voeren
Koning Willem-Alexander heeft het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ toegekend aan Stichting Plaswijckpark. Dit bekende Rotterdamse park ontvangt jaarlijks rond de 450.000 bezoekers.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...