Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NHTV doet onderzoek naar cultuurbeleving jongeren

NHTV doet onderzoek naar cultuurbeleving jongeren
Bron: Shutterstock
NHTV gaat onderzoeken hoe jongeren culturele activiteiten beleven om te ontdekken welke vormen van cultuur het beste aansluiten bij diverse groepen jongeren. Het onderzoek wordt gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in het kader van het themaprogramma JOIN – jongeren in een veerkrachtige samenleving.


Grote groepen jongeren (met een migratieachtergrond, of in achterstandswijken) nemen vaak geen deel aan culturele activiteiten, ofwel alleen aan culturele activiteiten binnen hun eigen netwerken. Dit houdt maatschappelijke ongelijkheid en sociale tegenstellingen in stand. Om deze jongeren toch meer en breder te betrekken bij culturele activiteiten gaat NHTV met innovatieve methoden onderzoek doen hoe verschillende groepen jongeren een breed palet aan culturele activiteiten beleven.


Culturele consumptie voor overbruggen maatschappelijke tegenstellingen

Door verschillende groepen jongeren meer en breder te betrekken bij culturele activiteiten kan een stap worden gezet naar het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen. Zo kan culturele consumptie worden ingezet als een katalysator om inclusiviteit, en een bredere identiteitsvorming te bevorderen onder jongeren.


Doel van het onderzoek is om vast te stellen hoe verschillende groepen jongeren (autochtonen, 2e / 3e generatie allochtonen, recente migranten) een breed palet aan culturele activiteiten beleven. Daarmee wordt duidelijk welke vormen van cultuur het meest aanspreken bij de verschillende groepen. Zodoende kunnen beleidsmakers en culturele instellingen worden voorzien van gerichte aanbevelingen om cultuurparticipatie bij de verschillende groepen te vergroten en te verbreden.


Opzet onderzoek

Door middel van een experimentele onderzoeksopzet wordt gemeten hoe verschillende groepen jongeren een breed palet aan culturele activiteiten beleven. Culturele activiteiten die binnen, maar ook buiten hun eigen netwerk vallen. Beleving wordt gemeten met behulp van korte vragen via apps, en door een speciaal armbandje dat bepaalde fysiologische variabelen meet die samenhangen met de emoties die jongeren voelen tijdens de beleving. Met deze unieke combinatie van meetmethoden kan de cultuurbeleving heel precies in kaart worden gebracht.


Rol NHTV

Projectleider dr. Marcel Bastiaansen (NHTV) coördineert het onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met NHTV (dr Pieter de Rooij en dr Ondrej Mitas), dr Angelique Cramer (Universiteit van Tilburg), en Hilde Smetsers, directeur van Stichting Cultuurmarketing.


Subsidie NWO

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft financiering toegekend aan de aanvragen voor acht routes van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) van maximaal € 2,5 miljoen ieder. De Route Op weg naar veerkrachtige samenlevingen ontving financiering voor het themaprogramma JOIN – jongeren in een veerkrachtige samenleving. Dit themaprogramma wordt uitgewerkt door een groot aantal consortia. Het verheugt ons dat ons deelproject binnen dit themaprogramma uitgewerkt kan worden.

Trefwoorden: cultuur, culturele participatie, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

18/07/25
Eerste 'surf-kas' zuivert Amsterdams kanaalwater
De Amsterdamse ontwerper Frederik van Os heeft een innovatieve manier bedacht om waterrecreatie te combineren met ecologisch herstel. Zijn project, de Surf Pill, is een drijvende ‘surf-kas’ die kanaalwater zuivert terwijl mensen erop kunnen surfen.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
18/07/25
Hein Pasman wordt directeur Landschap Erfgoed Utrecht
Hein Pasman is met ingang van 1 juli jl. benoemd tot algemeen directeur van Landschap Erfgoed Utrecht. Pasman nam deze positie al enige maanden waar na het vertrek van de vorige directeur. De tijdelijke invulling is nu door de Raad van Toezicht omgezet in een permanente aanstelling.
17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...