Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-09-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Minder bezoekers HISWA te water

Minder bezoekers HISWA te water
Foto: Hiswa / OTTI Fotografie
Met 21.751 bezoekers is de HISWA te water zondag afgesloten. De laatste Amsterdamse editie van de in-water bootshow, die vanaf volgend jaar plaatsvindt in Lelystad trok minder bezoekers dan vorig jaar. Het publiek was volgens de organisatie zeer serieus en had een hoge koopbereidheid.


Vorig jaar bezochten 23.620 bezoekers de HISWA te water, dit jaar waren dat er 21.751, een achteruitgang van 7,9 procent. Daarbij moet wel gesteld worden dat het aantal bezoekers vorig jaar met 17,5 procent steeg na een matige editie 2015. In 2014 bezochten nog ruim 25.000 mensen de in-water boot show.


Van 29 augustus tot en met 3 september toonde de HISWA te water circa 250 boten, honderden watersportartikelen en een grote diversiteit aan activiteiten. Beursmanager Michelle Jonker: "Al de eerste beursdag verkochten exposanten boten. Daarnaast zijn er diverse proefvaarten geboekt en offertes opgevraagd. De verwachting is dat exposanten komende maanden meer verkopen zullen realiseren."


Figuur 1: Bezoekers HISWA te water


Verkopen

Veel exposanten toonden zich positief. Bas Lengers van Lengers Yachts heeft een zeer goede beurs gedraaid: "We hebben een zeer goede beurs gehad en veel nieuwe contacten opgedaan. Ik weet zeker dat er meerdere transacties uitkomen.” Nieuwkomer op de beurs AdmiralsTender kon de eerste beursdag al direct een boot verkopen aan een nieuwe klant. Een tweede boot volgde later in de week. Foppe-Jan Smit: "Ik weet zeker dat de sfeer van de HISWA te water bijgedragen heeft aan de verkoop.” De Catamaran Fontaine Pajot van Newpoint Moverbo trok veel bekijks. Hans Bouwens: "Meer mensen hebben interesse in catamarans, dat zien wij hier ook. We hebben veel mensen gesproken waaronder een aantal zeer geïnteresseerden.”


HISWA te water in Lelystad

Vanaf 2018 verhuist de HISWA te water naar de evenementenhaven Bataviahaven in Lelystad. De in-water bootshow heeft met het oog op de toekomst een uitgebreide oriëntatie uitgevoerd. Deze heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat vanaf 2018 de HISWA te water in Lelystad plaatsvindt. Als de HISWA te water haar leidende positie wil behouden en wil laten groeien, is een verhuizing naar een ruimere locatie een vereiste. De mogelijkheden van de Bataviahaven bieden dermate veel voordelen, dat de HISWA te water heeft besloten al in 2018 gebruik te maken van de uitgebreide faciliteiten die de evenementenhaven te bieden heeft. HISWA te water 2018 vindt plaats van 4 tot en met 9 september 2018.


HISWA Racevillage

Van 12 tot en met 20 juli 2018 organiseren HISWA te water en The Hague Offshore Sailing World Championship 2018 de HISWA Racevillage tijdens het wereldkampioenschap zeilen. Langs de kade van de haven van Scheveningen zal van alles te beleven zijn. Tijdens het WK gaan 150 jachten van 9 tot 20 meter de strijd aan om het kampioenschap.

Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, beurzen, hiswa

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.