Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Noorwegen populaire camperbestemming

Noorwegen populaire camperbestemming
Foto: NKC

Noorwegen is een populaire camperbestemming. Maar liefst zeven procent van de camperaars gaat deze zomer naar het Scandinavische land. Camperaars kiezen vaker voor een Scandinavische vakantiebestemming dan de gemiddelde Nederlandse vakantieganger. Dat blijkt uit onderzoek van de NKC, Europa’s grootste camperclub.


Noorwegen komt op de vierde plek in de top 10 van buitenlandse camperbestemmingen. Frankrijk is deze zomer met 25 procent weer favoriet, gevolgd door Duitsland (18%) en Italië (9%). Ook de Scandinavische landen Zweden en Denemarken staan (beide met drie procent) in de top 10. Wat opvalt aan de top 10 vakantiebestemmingen die het CBS onlangs bekendmaakte, is dat Noorwegen daarin ontbreekt. Onder camperaars is deze bestemming dus wel populair.


Wild camperen populair

In ruim een kwart van alle overnachtingen in Noorwegen staat men met de camper in de vrije natuur. Wild camperen is in Noorwegen een stuk populairder dan in andere landen. Camperaars mogen hier maximaal drie nachten vrij staan met de camper, op ten minste honderd meter afstand van een woonhuis. Van de overige overnachtingen vindt 39% plaats op een camping en 32 procent overnacht op een camperplaats. Bijna de helft van de camperaars gaat voor een maand of langer naar Noorwegen. De fjorden zijn de populairste Noorse bestemming. Ruim de helft van de camperaars koerst af op deze beroemde inhammen in de bergachtige kust. Daarna volgen Zuid-Noorwegen (37%), Noord-Noorwegen met de Lofoten en de Noordkaap (30%) en Oost-Noorwegen met Oslo en Lillehammer (30%).


De NKC

De NKC behartigt de belangen van bijna 50.000 Nederlandse leden. De NKC biedt onder andere verzekeringen, reizen waaronder het magazine Kampeerauto. Met het internationale platform Campercontact.com faciliteert NKC ruim 300.000 Europese camperaars in hun zoektocht naar de ideale overnachtingsplaats.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerautos, vakanties, noorwegen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...