Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-07-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Proef met innovatief veiligheidssysteem op Katwijkse strand

Proef met innovatief veiligheidssysteem op Katwijkse strand
Stan de Haas Photography / Shutterstock.com
Half augustus start op het strand van Katwijk een proef met Smart Beach. Op dit slimme strand kunnen ouders hun kinderen in de gaten houden met behulp van een app, een slimme armband en een netwerk aan sensoren. Het veiligheidssysteem is ontwikkeld door drone- en sensorenbedrijf AvioniCS.


De proef is een primeur voor Nederland. "Wanneer Smart Beach succesvol blijkt op het Katwijkse strand, kan het veiligheidssysteem ook interessant zijn voor andere badplaatsen”, aldus wethouder Klaas Jan van der Bent.


Testcentrum voor drones en andere slimme toepassingen

De gemeente heeft de ambitie om op locatie Valkenburg een Unmanned Valley te ontwikkelen: een testcentrum voor drones en andere slimme toepassingen van onbemande systemen. Smart Beach sluit aan bij deze ambitie en laat zien hoe sensoren toegepast kunnen worden in het voordeel van consumenten. Wereldwijd groeit de economie van onbemande systemen en aanverwante (sensor-gebaseerde) technologieën. Op Locatie Valkenburg werken overheden en bedrijfsleven samen om het groeiende economische cluster een kans te geven.


Hoe werkt Smart Beach?

Vanaf de Noordpost van de KRB worden op het strand richting het noorden, over een lengte van 700 meter, sensoren geïnstalleerd op 2 strandpaviljoens en de verdwaalpalen. Deze sensoren vormen samen een netwerk. Bij de KRB-post en 2 strandpaviljoens kunt u een ‘slim’ polsbandje voor uw kind(eren) ophalen. Voor de proef zijn per dag maximaal 100 bandjes beschikbaar.


Na het downloaden van een (tijdens de proef alleen nog een Android) app kan het polsbandje aan uw mobiel worden gekoppeld. Verliest u uw kind uit het oog? Dan ziet u op de strandkaart in de app waar uw kind is. Ziet u uw kind toch niet dan kan via een ‘noodknop’ in de app de KRB worden ingeschakeld. Wethouder Klaas Jan van der Bent: "Het systeem kan de veiligheid van kinderen en het veiligheidsgevoel bij ouders vergroten. Daardoor kan de reddingsbrigade zich meer richten op haar kerntaak; het voorkomen van verdrinkingsongevallen”.


Evaluatie om systeem te verbeteren

In september wordt de proef geëvalueerd. Was het systeem gebruiksvriendelijk en betrouwbaar? Wat waren de ervaringen van strandbezoekers, strandpaviljoenhouders en de KRB? Ook worden onderwijsinstellingen in de Leidse regio gevraagd om hun studenten nieuwe toepassingen te laten ontwikkelen die het bijvoorbeeld mogelijk maken om te bepalen of een kind in de zee is of zelfs helemaal onder water. Het is de bedoeling om in 2018 keuzes te maken over de uitbreiding van Smart Beach en het veiligheidssysteem vervolgens te verbeteren.


Samenwerkende partijen

Het project wordt uitgevoerd door het bedrijf AvioniCS in samenwerking met de gemeente Katwijk, de Katwijkse Reddingsbrigade en het projectbureau Internet of Things, 1 van de projecten van het economisch samenwerkingsverband Economie071. Doel van dit project is om slimme toepassingen te ontwikkelen in verschillende domeinen zoals retail, logistiek en Agri. Het project werkt daarbij samen met onderwijsinstellingen in de Leidse regio zoals de Hogeschool Leiden en de Universiteit Leiden.

Trefwoorden: strand, veiligheid, kinderen, kustgebieden, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...