Geplaatst op: 27-06-2017
Auteur: Margaret Ann McDonald
TNR Advies

Klimaatverandering, circulaire economie, vernieuwing en toerisme op Hanzecongres

Klimaatverandering, circulaire economie, vernieuwing en toerisme op Hanzecongres
Op 16 juni 2017 organiseerde de provincie Overijssel in Kampen het Internationale Hanzecongres als onderdeel van de Internationale Hanzedagen. In een poging om entrepreneurs uit hoofdzakelijk Scandinavische landen, Duitsland en Nederland in staat te stellen om beter samen te werken onder het congresthema ‘water connects’, was er tijdens het congres aandacht voor brede maatschappelijke vragen zoals de circulaire economie, waterveiligheid en vernieuwing. Op toeristisch vlak moeten de Hanzesteden veel meer samenwerken onder het motto het plus-denken waarbij ineens mogelijkheden als een Hanzemuseum en een Hanzeweg in het verschiet liggen.


Het plenaire gedeelte van het Engelstalige congres werd geopend met een spetterende licht- en lazershow. Na een luchtige introductie door dagvoorzitter Adam Fields, met een uitgebreide discussie of de mens nu voor 60 of 80% uit water bestaat, gaf Herman Wijffels als econoom zijn visie op het belang van de circulaire economie. Daar waar de lineaire economie uitgaat van ‘take, make, dispose’, zal de circulaire economie moeten bouwen op reeksen zoals ‘make, consume, enrich’ of ‘make, use, return’. De vertaling naar de toeristische sector ziet hij in het gedeeld gebruiken van bijvoorbeeld gereedschappen wanneer ze nodig zijn, in plaats van het hebben van de gereedschappen in eigendom. Ook voor de overheid ziet hij een rol weggelegd, door bijvoorbeeld de CO2 emissies sterkt te belasten. Henk Ovink spitste zijn presentatie vervolgens toe op de waterproblematiek in de wereld en stelde dat onze generatie het keerpunt moet zijn in het waterbeheer van onze aarde.


De Hanzeroutes namen de deelnemers mee naar hun specifieke interessegebied, variërend van onder andere innovatie bij familiebedrijven, transport over water, waterveiligheid en wonen en leven in transitie. Natuurlijk genoot het thema Hanzesamenwerking op het gebied van toerisme van een warme belangstelling en was als eerste volgeboekt.


Hanzeweg en Hanzemuseum

Interessant was het verhaal van Harry Webers over de Nieuwe Hanze. Hij presenteerde tal van mogelijkheden hoe de Hanzesteden in de toekomst kunnen samenwerken onder de titel ‘het plus denken’. Inspirerende voorbeelden en uitdagingen volgden elkaar in ras tempo op. Bijvoorbeeld: waarom is er geen Hanze museum in Nederland? In Lübeck bezoeken jaarlijks 113.000 het Europees Hanzemuseum, waardoor het concept steeds meer gaat leven. De Baltische weg uit 1989 resulteerde in een menselijke keten van Talinn, via Riga naar Vilnius, een afstand van circa 600 kilometer, gevormd door 2 miljoen mensen. Waarom is er geen Hanzeweg waarbij de betrokkenen de handen ineenslaan?


Toeristische Hanzelijn in ontwikkeling

Tot slot gaven Elizabeth Stoit van Hanzesteden Marketing en Jos Vranken van het NBTC een presentatie over de Nederlandse Hanzesteden en de plaats daarvan binnen Holland City. Dit laatste project beoogt de spreiding van de vele bezoekers van Amsterdam via zogenaamde metrolijnen om zodoende de druk op de hoofdstad te verlichten. Vanwege de uitstekende samenwerking tussen de Nederlandse Hanzesteden bleek het relatief eenvoudig hiervan een succesvolle ‘metrolijn’ te maken.


Gevels als spons om klimaatverandering op te vangen

De Groningse studenten wonnen de Hanseatic City Challenge, waar zij uiteraard erg trots op waren. Het Team Groningen had het beste antwoord op de vraag ‘Hoe kunnen we onze Hanzesteden beschermen tegen de gevolgen van klimaatveranderingen? Hun idee bestond eruit om de sponswerking van gevels te vergroten, waardoor onder andere meer water geborgen kan worden en op creatieve manier kan worden hergebruikt.


Charter van Kampen ondertekend

Het Charter van Kampen werd ondertekend door vertegenwoordigers van Hanzesteden. De steden zullen meer samenwerken voor de kennisontwikkeling over waterveiligheid en klimaatadaptie.


Over de auteur

Margaret Ann McDonald is de initiatiefnemer van TNR Advies en ondersteunt provincies, regio’s en gemeenten in binnen- en buitenland bij de visie- en strategieontwikkeling in recreatie en toerisme. TNR Advies werkt in een netwerkorganisatie en per project wordt een team samengesteld om zodoende de beste oplossingen te genereren.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: overijssel, hanzesteden, toerisme, recreatie, samenwerking

CELTH




||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...