Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-06-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam gaat Den Haag promoten

Amsterdam gaat Den Haag promoten
Frans van der Avert, Kasja Ollongren, Karsten Klein en Marco Esser

Den Haag gaat zich de komende jaren intensief in Amsterdam promoten. Doel is bezoekers aan de hoofdstad te verleiden om ook een bezoek te brengen aan Den Haag. Wethouder Kasja Ollongren van Amsterdam, wethouder Karsten Klein van Den Haag en de directeuren van de beide citymarketingorganisaties (Frans van der Avert/Amsterdam en Marco Esser/Den Haag) tekenden een samenwerkingsovereenkomst om dit te bekrachtigen.


Met de inzet van een intensieve online campagne, het bezoekersmagazine A-mag, de schermen op Schiphol en billboards in de stad wordt de komende drie jaar relevant aanbod van Den Haag gepromoot, in Amsterdam aan de toeristen die daar op bezoek zijn.


Van hoofdstad naar hofstad

Amsterdam is voor veel internationale bezoekers van Nederland de hoofdbestemming. De focus ligt derhalve niet automatisch op het aanbod in andere steden. Aanbod dat door de goede bereikbaarheid en relatief korte reistijden wel binnen het bereik van een bezoek ligt. Het vergroten van de zichtbaarheid van onder meer het culturele en vrijetijd aanbod van Den Haag in de hoofdstad, is de basis voor de meerjarige overeenkomst tussen de twee steden.


Amsterdam Marketing werkt aan spreiden bezoekers

Voor Amsterdam Marketing is het onderdeel van de bredere aanpak om het bezoek aan de hoofdstad te spreiden over de verschillende Amsterdamse buurten, de metropoolregio en daarbuiten. Om zo de druk op met name het centrumgebied te verlichten. Het presenteren van het toeristisch aanbod van Den Haag leidt ertoe dat internationale bezoekers van de hoofdstad worden verleid om ook naar de hofstad te gaan tijdens hun bezoek of bij een herhaalbezoek.


Ambitie Den Haag

Het aantrekken van bezoekers naar Den Haag past bij de ambitie van de stad in haar streven om tweede bezoekersstad van Nederland te worden. De promotie van het relevante aanbod in Den Haag in andere steden, is voor Den Haag Marketing een belangrijke component voor de realisatie van deze bredere doelstelling.


Toonaangevend Haags aanbod

Centraal in het promoten van Den Haag staat het rijke koninklijke leven, de badplaats aan zee, de vele musea en het politiek-bestuurlijke hart van het land. De campagne besteedt bijvoorbeeld aandacht aan de publiekstrekker De ontdekking van Mondriaan in het Gemeentemuseum, de meesterwerken in Het Mauritshuis en de attractie Madurodam. Bij de selectie van het aanbod wordt door Amsterdam Marketing en Den Haag Marketing, de organisaties verantwoordelijk voor de promotie en presentatie van de steden en de regio, gekeken of het past bij de bezoekers aan de stad Amsterdam om zo aansluiting te vinden bij de voorkeuren en interesses van deze personen.


Samenwerking van grote toegevoegde waarde

Van oudsher heeft Amsterdam een grote aantrekkingskracht. Met de nog altijd groeiende belangstelling voor de stad zijn samenwerkingsverbanden met andere steden van grote toegevoegde waarde. Het ontsluiten van het cultureel aanbod in de regio en steden buiten Amsterdam draagt bij aan het doel om Amsterdam groter te maken en bezoekers te verleiden om naar ‘buiten’ te gaan. In Den Haag is nog groei mogelijk. Binnen de stad bevinden zich verschillende toeristische gebieden, zoals het centrum, de internationale zone en de kust.

Trefwoorden: marketing, citymarketing, amsterdam, den haag, drukte, stad in balans, stedelijk toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.