Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De mythe van het Amsterdams toerisme

De mythe van het Amsterdams toerisme
Bron: InnaFelker / Shutterstock.com
Het Amsterdamse gemeentebestuur heeft de Rekenkamer van de stad opdracht gegeven onafhankelijk onderzoek te laten doen naar de impact van toerisme. Dit naar aanleiding van onderzoek van Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en De Groene Amsterdammer.


"Het idee dat drukte en overlast weliswaar vervelend zijn maar dat de stad als geheel van de bezoekershausse profiteert, is een mythe”, schrijven de onderzoekers die stellen dat de economische voordelen van het toerisme voor Amsterdam worden overschat en de kosten ondergewaardeerd. "De winsten komen terecht bij een kleine groep grote ondernemers, die deels onderdeel zijn van buitenlandse ketens. Een voorzichtige rekensom leert dat wanneer alle kosten voor de gemeenschap zouden worden meegerekend, ze de directe gemeentelijke baten van toerismebelasting al snel zouden overtreffen”, schrijven ze in een uitgebreid artikel in de Groene Amsterdammer.


Volgens de onderzoekers is het achterhalen wat toerisme de stad oplevert vrijwel een onmogelijke taak. "Iedereen heeft zijn eigen berekeningen en niemand heeft overzicht. Aan die situatie is de afgelopen jaren niets veranderd”, zeg lector logistiek Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam in het artikel waar de cijfers van Amsterdam Marketing stevig onder vuur liggen. De onderzoekers betogen dat in de cijfers van Amsterdam Marketing vaak ook bestedingen van Nederlandse toeristen en Amsterdammers liggen besloten. Daarnaast is de toegevoegde waarde voor de Amsterdamse economie van toerisme volgens de onderzoekers marginaal.


Ook de uitgaven van de gemeente Amsterdam voor toerisme overstijgen de inkomsten uit toeristenbelasting en de belasting op rondvaarttickets. Daarmee haalt de gemeente jaarlijks 64 miljoen euro op maar de onderzoekers schatten dat toerisme de gemeente minstens 71 miljoen euro kost.


Samengevat komen de voordelen van de bezoekerseconomie terecht bij een beperkt aantal ondernemers die succesvol inspelen op het gedrag van de massatoerist en betalen de Amsterdammers de rekening door een sterk verminderd leefklimaat, stijgende huizenprijzen en een verschraling van het voorzieningen- en winkelaanbod.


Bij het gemeentebestuur is inmiddels de urgentie van het probleem doorgedrongen. Burgemeester Eberhard van der Laan zei vorig jaar al in de Staat van de Stad: "We hebben haast. We moeten doorpakken” en een week later in de gemeenteraad: "Toerisme leek een balansprobleem te zijn, maar is inmiddels fundamenteel.” En bij de NOS zei wethouder Ollongren dat het onderwerp bovenaan de agenda staat: "Anders dan in het verleden kiest dit college van B&W ervoor om de groei van het massatoerisme af te remmen."

Link: https://www.groene.nl/artikel/oprollen-die-rotkoffertjes
Trefwoorden: stedelijk toerisme, drukte, druktebeleving, amsterdam, negatieve aspecten, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...