Geplaatst op: 08-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe Terschelling met onderzoek haar branding, marketing en promotie gaat verbeteren

Hoe Terschelling met onderzoek haar branding, marketing en promotie gaat verbeteren
Ronald Wilfred Jansen / Shutterstock.com

Een overgrote meerderheid (78%) van de Nederlanders vindt Terschelling een aantrekkelijke vakantiebestemming en bijna de helft van alle Nederlanders is al eens op het eiland geweest. Van alle bezoekers is tweederde gemotiveerd om het eiland nogmaals te bezoeken. De meeste bezoekers komen uit de noordelijke provincies. Bezoekers vinden het eiland gastvrij, gezellig, authentiek en kleinschalig.


Dat blijkt uit representatief onderzoek onder 2.000 Nederlandse respondenten van 13 jaar en ouder dat in opdracht van VVV Terschelling is uitgevoerd door Right Marktonderzoek uit Zwolle. Naast een al eerder uitgevoerd ‘Leefstijlonderzoek’ en de ‘Veerboot-enquête’ onder bestaande gasten, is hiermee essentiële informatie voor de Marketing en Promotie voor Terschelling verkregen.


Wie bezoeken Terschelling?

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 46% van alle Nederlanders is wel eens op het eiland geweest. Daarvan bezocht bijna de helft Terschelling voor het eerst tijdens zijn of haar jeugd. Twee derde van diegenen die met het eiland al eerder kennis hebben gemaakt is geïnteresseerd in herhalingsbezoek.


Het bezoek vanuit de noordelijke provincies ligt traditiegetrouw met ruim 50% het hoogst. Van alle Friezen bezochten 78% het eiland wel eens, gevolgd door de Groningers met 60% en Noord-Holland met 53%. Hierbij moet meegewogen worden dat de absolute aantallen van de bevolking in Noord Holland en bijvoorbeeld Friesland verschillen, waardoor percentages niet altijd overeen komen met de hoeveelheid van bezoekers.


Hoe bekend is Terschelling al toeristische bestemming?

De spontane bekendheid van Terschelling als vakantiebestemming – hoeveel respondenten noemt het eiland hierbij het eerst – valt met 6% van de Nederlanders ogenschijnlijk tegen. In vergelijking scoort Terschelling daarmee echter hetzelfde als Ameland en zelfs beter dan Vlieland en Schiermonnikoog. Texel is met 17% koploper. Na enige hulp kent nagenoeg iedereen Terschelling wel.


Wat is aantrekkelijk aan Terschelling?

58% van de respondenten geeft aan, Terschelling met name voor een kort verblijf - een weekend of midweek - aantrekkelijk te vinden. De aantrekkingskracht voor een langere vakantie slinkt naar 32%.


De lange reistijd, het klimaat en de kleinschaligheid vinden de respondenten minder aantrekkelijk aan Terschelling. Ook denkt men, dat het eiland ‘saai’ is.


Beeld van Terschelling

Welke beelden komen bij de Nederlanders spontaan op, als men aan Terschelling denkt? ‘Strand’, ‘eiland’, ‘zee’, ‘rust’ en ‘natuur’ zijn veruit de meest genoemde associaties. Dat komt geheel overeen met het beeld dat men in grote lijnen van alle Waddeneilanden heeft. Als werkelijk onderscheidende associaties voor Terschelling worden de vuurtoren Brandaris, Oerol en Hessel genoemd.


Wie Terschelling wel eens heeft bezocht karakteriseert het eiland als ‘gastvrij’, ‘gezellig’, ‘authentiek’ en ‘kleinschalig’. Meer specifiek wordt genoemd ‘ongerept’, ‘eigenzinnig’ en ‘veelzijdig’. Fietsen en wandelen zijn de meest ondernomen activiteiten.


Wat gaat Terschelling doen met het onderzoek?

Alle onderzoekgegevens zullen in de komende tijd door de VVV en haar stakeholders worden gebruikt om de ‘Branding-’ en de ‘Marketing en Promotiestrategie’ te verfijnen. Nadat alle financiële en organisatorische implicaties hiervan rond zijn, wordt ernaar gestreefd om per Januari volgend jaar de structurele uitvoering plaats te laten vinden. Ondertussen worden de uitkomsten voor diverse tussentijdse acties gebruikt.

Topics:Marketing
Trefwoorden: waddengebied, waddenzee, branding, imago, waddeneilanden, marketing

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
Verbindingen naar Geuldal Kunderberg
In augustus is Vebego Groen BV gestart met de inrichting voor belangrijke verbindingen tussen de Limburgse Natura 2000-gebieden Geuldal en Kunderberg.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...