Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe Terschelling met onderzoek haar branding, marketing en promotie gaat verbeteren

Hoe Terschelling met onderzoek haar branding, marketing en promotie gaat verbeteren
Ronald Wilfred Jansen / Shutterstock.com

Een overgrote meerderheid (78%) van de Nederlanders vindt Terschelling een aantrekkelijke vakantiebestemming en bijna de helft van alle Nederlanders is al eens op het eiland geweest. Van alle bezoekers is tweederde gemotiveerd om het eiland nogmaals te bezoeken. De meeste bezoekers komen uit de noordelijke provincies. Bezoekers vinden het eiland gastvrij, gezellig, authentiek en kleinschalig.


Dat blijkt uit representatief onderzoek onder 2.000 Nederlandse respondenten van 13 jaar en ouder dat in opdracht van VVV Terschelling is uitgevoerd door Right Marktonderzoek uit Zwolle. Naast een al eerder uitgevoerd ‘Leefstijlonderzoek’ en de ‘Veerboot-enquête’ onder bestaande gasten, is hiermee essentiële informatie voor de Marketing en Promotie voor Terschelling verkregen.


Wie bezoeken Terschelling?

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 46% van alle Nederlanders is wel eens op het eiland geweest. Daarvan bezocht bijna de helft Terschelling voor het eerst tijdens zijn of haar jeugd. Twee derde van diegenen die met het eiland al eerder kennis hebben gemaakt is geïnteresseerd in herhalingsbezoek.


Het bezoek vanuit de noordelijke provincies ligt traditiegetrouw met ruim 50% het hoogst. Van alle Friezen bezochten 78% het eiland wel eens, gevolgd door de Groningers met 60% en Noord-Holland met 53%. Hierbij moet meegewogen worden dat de absolute aantallen van de bevolking in Noord Holland en bijvoorbeeld Friesland verschillen, waardoor percentages niet altijd overeen komen met de hoeveelheid van bezoekers.


Hoe bekend is Terschelling al toeristische bestemming?

De spontane bekendheid van Terschelling als vakantiebestemming – hoeveel respondenten noemt het eiland hierbij het eerst – valt met 6% van de Nederlanders ogenschijnlijk tegen. In vergelijking scoort Terschelling daarmee echter hetzelfde als Ameland en zelfs beter dan Vlieland en Schiermonnikoog. Texel is met 17% koploper. Na enige hulp kent nagenoeg iedereen Terschelling wel.


Wat is aantrekkelijk aan Terschelling?

58% van de respondenten geeft aan, Terschelling met name voor een kort verblijf - een weekend of midweek - aantrekkelijk te vinden. De aantrekkingskracht voor een langere vakantie slinkt naar 32%.


De lange reistijd, het klimaat en de kleinschaligheid vinden de respondenten minder aantrekkelijk aan Terschelling. Ook denkt men, dat het eiland ‘saai’ is.


Beeld van Terschelling

Welke beelden komen bij de Nederlanders spontaan op, als men aan Terschelling denkt? ‘Strand’, ‘eiland’, ‘zee’, ‘rust’ en ‘natuur’ zijn veruit de meest genoemde associaties. Dat komt geheel overeen met het beeld dat men in grote lijnen van alle Waddeneilanden heeft. Als werkelijk onderscheidende associaties voor Terschelling worden de vuurtoren Brandaris, Oerol en Hessel genoemd.


Wie Terschelling wel eens heeft bezocht karakteriseert het eiland als ‘gastvrij’, ‘gezellig’, ‘authentiek’ en ‘kleinschalig’. Meer specifiek wordt genoemd ‘ongerept’, ‘eigenzinnig’ en ‘veelzijdig’. Fietsen en wandelen zijn de meest ondernomen activiteiten.


Wat gaat Terschelling doen met het onderzoek?

Alle onderzoekgegevens zullen in de komende tijd door de VVV en haar stakeholders worden gebruikt om de ‘Branding-’ en de ‘Marketing en Promotiestrategie’ te verfijnen. Nadat alle financiële en organisatorische implicaties hiervan rond zijn, wordt ernaar gestreefd om per Januari volgend jaar de structurele uitvoering plaats te laten vinden. Ondertussen worden de uitkomsten voor diverse tussentijdse acties gebruikt.

Topics:Marketing
Trefwoorden: waddengebied, waddenzee, branding, imago, waddeneilanden, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.