Geplaatst op: 05-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Waarom gaan mensen op vakantie en wat bepaalt de vakantiekeuze?

Waarom gaan mensen op vakantie en wat bepaalt de vakantiekeuze?
Bron: Shutterstock

De redenen waarom mensen op vakantie gaan en de factoren die de uiteindelijke vakantiekeuze bepalen, verschillen aanzienlijk. Dat blijkt uit onderzoek van TUI België onder 1.000 Belgen.


De resultaten zijn zeer interessant voor reisbedrijven omdat de triggers waarmee je mensen naar je website haalt anders moeten zijn dan de factoren waarop ze uiteindelijk een boeking doen.


Wat zoeken mensen op vakantie?

Voor 29% van de Belgen staat vakantie synoniem met het ontdekken van bezienswaardigheden of leuke plekjes. Tot rust komen in de natuur of op een afgelegen plek zorgt voor die ervaring bij 19% van de ondervraagden. Voor 17% is vakantie zonnen bij het zwembad of op het strand. En 14% geniet pas echt van vakantie als hij zich van niks aantrekken en zich goed in de watten laten leggen. Nieuwe culturen ontdekken is vakantie voor 9%.


Wat is belangrijk bij de boeking?

Maar het zijn vaak andere factoren die de keuze van de reisbestemming bepalen. Dat de kostprijs (23%) en het weer (20%) belangrijke factoren zijn bij de vakantiekeuze, ligt in de lijn van de verwachtingen. Opvallend is dat de afstand (9%) en vooral de veiligheid (6%) minder impact hebben op de vakantiekeuze.


Redenen om op vakantie te gaan

Factoren die de uiteindelijke vakantiekeuze bepalen

Ontdekken bezienswaardigheden en leuke plekjes

29%

Prijs

23%

Tot rust komen

19%

Het weer

20%

Zonnen bij zwembad of strand

17%

Natuur

13%

Relaxen

14%

Cultuur

11%

Nieuwe culturen ontdekken

9%

Afstand

9%

 

 

Veiligheid

6%


Dissatisfiers

Spelbrekers zijn er ook. Slecht weer (21%) scoort daar het hoogst, naast gebrekkige hygiene (16%), luidruchtige toeristen (15%), te veel toeristen (13%) en opdringerige verkopers (10%).

Link: https://corporate.tui.be/nl/pers/nieuws/20170428-tui-vakantiemeter

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...