Geplaatst op: 02-05-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Marktaandeel Airbnb in Nederland blijft fors stijgen

Marktaandeel Airbnb in Nederland blijft fors stijgen
Bron: Shutterstock

In 2016 werden in Amsterdam bijna 1,7 miljoen overnachtingen geboekt via Airbnb. Een stijging van maar liefst 125% ten opzichte van 2015. Het marktaandeel explodeerde hierdoor naar 10,7% (van 5,4%) in vergelijking met hotels. In Den Haag en Rotterdam zijn voor de eerste keer de Airbnb-activiteiten geanalyseerd. Het marktaandeel lag hier respectievelijk op 7,3% en 6,5%. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Colliers International en Hotelschool The Hague naar Airbnb in Nederland.


Concentratie in het Amsterdamse centrum

De activiteiten van Airbnb spelen zich vooral af in het centrale deel van de stad. 64% van de overnachtingen wordt geboekt in vijf wijken: Centrum-West, De Baarsjes & Oud-West, Centrum-Oost, De Pijp en Westerpark. In tegenstelling tot wat Airbnb stelt, verspreiden toeristen zich dus niet door de hele stad.



De gemiddelde prijs voor een overnachting steeg in 2016 met bijna 3% naar 140 euro. Dit is in lijn met de prijsstijging bij hotels. Voor een gedeelde kamer werd fors meer betaald dan het jaar er voor (+35%). Gasten zijn dus bereid om meer voor hun overnachting te betalen, zelfs als ze een kamer moeten delen. Steeds meer Amsterdammers willen profiteren van het succes van Airbnb. Het aantal aangeboden accommodaties verdubbelde tot ruim 32.000. 35% hiervan wordt aangeboden door hosts met meerdere accommodaties. Een teken dat een deel in handen is van professionele verhuur.


"Na de al forse stijging in 2015 zien we dat de populariteit van Airbnb in 2016 nog verder is toegenomen”, zegt Dirk Bakker, Head of EMEA Hotels bij Colliers International. "Omdat de aanwas van hotelkamers achterloopt op de groei van het aantal toeristen, wijken zij nu uit naar alternatieven zoals Airbnb. Een hotelstop zal de toestroom van reizigers naar het centrum van de stad niet tegenhouden. Een belangrijk signaal voor de gemeente en de hotellerie”.


Marktaandeel Rotterdam en Den Haag kan nog veel verder groeien

Den Haag was in 2016 de tweede Airbnb-stad van Nederland. Er werden hier 126.000 overnachtingen geboekt. Rotterdam kwam op de derde plek met 116.000 geboekte overnachtingen. Dit is opvallend aangezien Rotterdam in 2016 13% meer hotelgasten verwelkomde.


Zoals ook in andere grote steden in Europa, overnachten in Rotterdam en Den Haag de meeste gasten in en rond het centrum van de stad. In beide steden werd ruim twee derde van de accommodaties geboekt in de populairste drie wijken. De meeste bezoekers in Den Haag verbleven in het Centrum, Scheveningen en Segbroek. In Rotterdam bestond de top drie uit het Centrum, Delfshaven en Noord.


De gemiddelde prijzen per nacht liggen ver onder die van Amsterdam. In Den Haag betaalden gasten 79 euro per nacht en in Rotterdam 72 euro. Minder dus dan voor een gedeelde kamer in Amsterdam.


Groei blijft aanhouden

In het eerste kwartaal van 2017 heeft de groei verder doorgezet. In Amsterdam werden meer dan 367.000 overnachtingen geboekt. Een stijging van 34% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. In Den Haag was de stijging 32% en in Rotterdam 40%. De verwachting is dat 2017 opnieuw een recordjaar wordt voor Airbnb en Rotterdam door de snellere groei Den Haag voorbijstreeft.


Jeroen Oskam, Head of Research bij Hotelschool The Hague, geeft aan dat Rotterdam en Den Haag in de toekomst steeds belangrijker worden voor Airbnb: "De sterke groeicijfers onderstrepen de invloed van het toerisme in deze steden. Omdat in Den Haag en Rotterdam het aantal hotels beperkt is, kan het marktaandeel van Airbnb hier nog veel verder stijgen.”


Over het onderzoek

Colliers International en Hotelschool The Hague doen als enige partij kwantitatief onderzoek naar Airbnb in Europese steden. Dit is het meest complete onderzoek op de Nederlandse markt. Er wordt dagelijks data verzameld in tegenstelling tot andere onderzoeken die momentopnames maken. Voor Amsterdam zijn de gegevens van ruim 30.000 Airbnb "listings” geanalyseerd aan de hand van ruim acht miljoen status updates.


Link: http://blog.hotelschool.nl/industry/market-share-airbnb-netherlands-keeps-rising
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, deeleconomie, airbnb, hotels

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...