Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-04-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Natuurapp die zich aanpast aan het seizoen

Natuurapp die zich aanpast aan het seizoen
De Crossbill Guides Foundation heeft een natuurreisgids voor de Veluwe gemaakt die is gekoppeld aan een bijzondere app. De app past zich namelijk aan aan het seizoen; alleen dieren dier er op het moment ook echt zijn, verschijnen in de app. Voor het boek moet worden betaald maar de app is gratis en reclamevrij. De kosten worden betaald door toeristische bedrijven aan de route.


De Crossbil Guides Foundation is een Europese non-profit organisatie die de belangstelling de Europese natuur en natuurbehoud wil bevorderen. Dat doen ze door natuurgidsen te maken met routes voor mensen die de natuur willen ontdekken en bijzondere dieren willen spotten.


Elk seizoen andere content

De content in de app is specifiek gericht op natuur en is ieder seizoen anders. "Vogels, planten, vlinders wisselen van maand tot maand. De app toont alleen wat zich op dat moment ook laat zien”, schrijven de initiatiefnemers. Gebruikers kunnen ook eigen thema's kiezen: vogels, vlinders, libellen, reptielen, zoogdieren, landschap, geschiedenis en ecologie.


Soortenpagina met geluiden

Zodra er plant- of diersoorten genoemd worden, kun je doorlinken naar een speciale soortpagina, met een beschrijving van de soort, met foto’s en, wanneer toepasselijk, geluid wordt weergegeven. Hierin wordt speciale aandacht besteed aan de herkenning, inclusief gelijkende soorten die in het gebied voorkomen.


Geen internetverbinding nodig

De Crossbill app is gratis downloadbaar voor iOS (iphone) en Android-toestellen. Het boek Veluwe, de natuurgids kost € 22,95. Eenmaal gedownload, kunnen gebruikers routes selecteren en downloaden waardoor eenmaal op pad geen internetverbinding noodzakelijk is. Op interessante punten geeft de app een bericht en krijg je informatie over natuur en landschap, inclusief foto’s en, in een enkel geval, filmpjes.


Geen advertenties, deelname bedrijfsleven

In de app zitten geen advertenties in de vorm van banners of pop-ups in de app. Wel zijn horeca en accommodaties opgenomen op of in de buurt van de routes. Alleen bedrijven die het onderhoud van de app ondersteunen zijn terug te vinden in de app.


Nieuwe plannen

De foundation gaat binnenkort nieuwe routeapps maken van andere gebieden in Nederland, te beginnen met het Waddengebied.

Link: https://crossbillguides.nl/projects/app
Trefwoorden: dagrecreatie, natuur, veluwe, gelderland, app

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...