Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-04-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Ook kampeerders willen tarieven en beschikbaarheid op site camping

Ook kampeerders willen tarieven en beschikbaarheid op site camping
De meeste Nederlanders (61%) die op zoek zijn naar een kampeervakantie zijn daar zo’n tien dagen mee bezig. Nog eens zo’n vijftien procent doet daar zelfs dubbel zo lang over. Meest storend zijn campings zonder actuele beschikbaarheid en tarieven. Na de boeking zijn kampeerders erg geïnteresseerd in de natuur- en cultuuropties in de buurt. Dit blijkt uit een onderzoek onder 4.000 kampeerders, uitgevoerd door Campingnavigator.com, het grootste Europees online campingplatform.


Toch worden veel Nederlanders niet gelukkig van een lange online speurtocht. Bijna één vijfde is het zoeken al beu na een uur. Nog eens tien procent verliest het humeur na een dag en zo’n 16% na een paar dagen. Daarentegen valt meer dan vijftig procent (56%) nóóit op tegenzin te betrappen bij de online informatiepuzzel naar de juiste kampeerbestemming.


Websites zonder actuele beschikbaarheid zijn storend
Veel Nederlanders hebben vaak al een redelijk vastomlijnd idee op welk soort camping zij willen bivakkeren. Bijna de helft bezoekt slechts vooraf zo’n twee tot maximaal vijf websites. Bijna één derde heeft wel nog meer informatie nodig en klikt op zo’n tien sites. Als meest storend worden campingwebsites zonder actuele beschikbaarheid en tarieven ervaren. Overigens blijkt het vooral de man te zijn die de kampeervakantie uitzoekt (58%)


Knagende twijfel keuze camping

Nederlanders zijn erg onzeker over hun uiteindelijke kampeerbestemming. Eenmaal geboekt knaagt bij het overgrote deel de twijfel of de camping zal voldoen aan de vakantieverwachtingen. Daarom laat zo’n veertig procent zich ook nog eens adviseren door familieleden en checkt bijna eenzelfde aantal (38%) de reviews van deze bestemming. Slechts één derde (34%) is zeker van zijn zaak en ervan overtuigd dat ze de juiste keuze hebben gemaakt.


Ná de boeking kruipt meer dan de helft nog eens één à twee uur achter de computer voor informatie over activiteiten in de buurt. Vooral natuur (85%) en cultuur (54 %) mogen zich verheugen in de belangstelling. De mogelijkheid tot shoppen in de buurt van camping is voor een kwart van de kampeerders van groot belang.


Over campingnavigator.com

Campingnavigator.com, voorheen Kosmos Campingwijzer, is al meer dan dertig jaar toonaangevend op de Nederlandse kampeermarkt. Sinds de eerste papieren campinggids in 1983, is Campingnavigator uitgegroeid tot een Europees online platform met ruim 7.900 campings. Campingnavigator verbindt kampeerders en campings bij het vinden van de ideale kampeerlocatie en accommodatie. Campings worden jaarlijks bezocht en geïnspecteerd door eigen Campingnavigators. Stuk voor stuk kampeerders in hart en nieren. Zij weten als geen ander wat een kampeerder drijft.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, boekingsproces

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...