Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-04-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nieuwe toeristische campagne voor Groningen gestart

Nieuwe toeristische campagne voor Groningen gestart
Gedeputeerde Patrick Brouns heeft vorige week het startschot gegeven voor een nieuwe nationale en internationale campagne voor Groningen. Het doel van de campagne, die breed wordt gedragen, is het versterken van het toeristische imago van Groningen om daarmee meer bezoekers naar Groningen te trekken, die langer blijven en vaker terugkomen. In totaal investeert Groningen in drie jaar tijd ruim twee miljoen euro in de campagne.


Het structureel versterken van het imago is volgens de provincie een zaak van de lange adem. In de ogen van de toerist zijn er vaak nog te weinig redenen om Groningen te bezoeken. Daar komt bij dat de beeldvorming van Groningen in de rest van het land het afgelopen jaar sterk is bepaald door het aardbevingendossier. De aardbevingen zorgen voor een sterke associatie die alles dreigt te overheersen. Daarom is het van belang dat ook andere, positieve associaties worden benadrukt. Eén en ander blijkt uit het resultaat van een recent onderzoek naar het toeristische imago van Groningen, dat in onze opdracht is uitgevoerd.


Forse investeringen

Groningen investeert in de periode 2017-2020 twee miljoen euro in nationale en internationale marketing. Daarmee moet het beeld dat Groningen mede door het aardbevingendossier heeft, worden gekanteld. Het meeste geld (€ 1,1 miljoen) komt uit het Ruimtelijk Economisch Programma Zuiderzeelijn maar ook ondernemers (€ 50.000), de Economic Board Groningen (€ 305.000 ), gemeente Groningen (€ 100.000) en Groningen Promotie (€ 225.000 publiek en € 225.000 privaat) dragen bij aan de campagne.


Doel

De campagne moet leiden tot een substantiële verhoging van de toeristische bestedingen in de provincie Groningen. Het aantal extra overnachtingen als gevolg van de campagne wordt ingeschat op ruim 260.000. De geschatte groei in het aantal toeristische overnachtingen leidt tot extra bestedingen van circa € 20 miljoen. Het aantal extra bezoekers aan 12 grote dagattracties in Groningen wordt ingeschat op totaal 262.000. De geschatte groei in het aantal dagbezoekers leidt tot extra bestedingen van circa € 8,5 miljoen. Dat moet leiden tot circa 11 hooggeschoolde en 57 laaggeschoolde functies.


De campagne

De provincie wordt vooral online onder de aandacht gebracht, via de website www.visitgroningen.com, sociale media, achtergrondartikelen in digitale kranten en online nieuwsbrieven. Er is ook een nieuwe brochure uitgegeven. In de campagne zijn beelden te zien van de unieke plekken in de provincie: het Groninger Museum, de weidse landschappen van de polders en vesting Bourtange. Daarnaast is er aandacht voor typisch Groninger activiteiten, zoals wadlooptochten, slapen onder de sterrenhemel in het Lauwersmeergebied en fietstochten langs wierdendorpjes. Ook is er een overzicht van de mooiste overnachtingsplekken, arrangementen, eetgelegenheden en evenementen in de provincie.


Doelgroepen

De campagne zal in hoofdzaak, maar niet uitsluitend, gericht zijn op de kerndoelgroep ’Geïnteresseerd Nederland’. Het gaat om een hoger opgeleide doelgroep van bijna tweeënhalf miljoen Nederlanders die zich niet kenmerkt door levensfase maar door levenshouding. Mensen uit alle leeftijdscategorieën die verdieping zoeken, hun vrije tijd kwalitatief inrichten en kleinschaligheid prefereren boven massaliteit. Naast de hoofdoelgroep (‘Geïnteresseerd Nederland’) richt de campagne zich deels op de buitenlandse markt.


Markten

De campagne wordt behalve in Nederland ook in België, Duitsland, Polen, Engeland, Denemarken en Zweden vertoond. De provincie Groningen heeft het initiatief genomen voor de nieuwe campagne, in samenwerking met Marketing Groningen, die de toeristische promotie voor stad en provincie verzorgt.


Participeren

Ondernemers wordt de mogelijkheid geboden te participeren in en bij te dragen aan campagnes rond voor hun relevante thema’s. Omdat verhalen zorgen voor verbinding kiest Marketing Groningen ervoor om het aanbod van Groningen in de vorm van verhaallijnen te presenteren aan het publiek. Voorbeelden van verhaallijnen zijn Wadden Unesco Werelderfgoed en Grensland Vestingland. Door middel van deze verhaallijnen worden landschap, natuur en erfgoed met elkaar verbonden. De verhalen zijn laagdrempelig, spannend, voor een breed publiek en geven een verdieping aan de G7, de zeven belangrijkste redenen om naar Groningen te komen (Lauwersmeer, het Wad, Bourtange, Stad Groningen, Borgen, Kerken en Wierden).


Campagne elementen

  1. Content
    Het begint met de inhoud van de campagne: uitgewerkte verhaallijnen, fotografie, video, teksten voor campagnesites, etc. De content komt tot stand door intensieve samenwerking met ondernemers en andere partners in het toeristisch recreatieve en cultuurhistorische veld, waarbij Marketing Groningen de regie voert op de uiteindelijke boodschap en vorm.
  2. Online middelen
    De online middelen, krijgen een belangrijke plaats in de campagne. Marketing Groningen creëert o.a. verschillende campagnesites met concreet boekbaar aanbod, zoals arrangementen.
  3. Media inkoop
    Het genereren van bereik richting de relevante doelgroep en niches gebeurt o.a. door middel van samenwerking met redacties van focusmedia. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van streaming media en online advertentiekanalen.
  4. PR
    Een belangrijk instrument is het genereren van vrije publiciteit in de doellanden voor inkomend toerisme. Middel: persreizen voor journalisten.
  5. Drukwerk
    Kaartmateriaal, thematische fiets- of wandelroutes (bijvoorbeeld aan de hand van verhaallijnen), of specifieke middelen gericht op segmenten (bijvoorbeeld gezinsuitjes voor gezinnen).
  6. Point of sale materiaal
    Gratis materiaal voor bij attracties, campings, hotels, B&B’s, jachthavens, horeca, VVV-winkels, etc. waarin de bezoeker wegwijs wordt gemaakt wat er allemaal te doen is in Groningen.
  7. Ondersteunende middelen voor ondernemers
    Toolkit voor ondernemers, waarmee ze bijvoorbeeld naar evenementen, thematische beurzen of fairs kunnen gaan. Maar ook formats waarin ondernemers hun eigen activiteiten kunnen opnemen en tegelijkertijd herkenbaar kunnen communiceren vanuit de noemer ‘Er gaat niets boven Groningen’.
  8. Zichtbaarheid in de provincie
    Op plekken waar veel bezoekers komen, gaan Marketing Groningen ‘eyecatchers’ in de publieke ruimte ontwikkelen die de campagne meer zichtbaarheid geeft. Te denken valt aan een landmark van een icoon in de regio zoals de eerder ontwikkelde zeearend in Lauwersmeer.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, groningen

CELTH



||| Nieuws |||

18/07/25
Eerste 'surf-kas' zuivert Amsterdams kanaalwater
De Amsterdamse ontwerper Frederik van Os heeft een innovatieve manier bedacht om waterrecreatie te combineren met ecologisch herstel. Zijn project, de Surf Pill, is een drijvende ‘surf-kas’ die kanaalwater zuivert terwijl mensen erop kunnen surfen.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
18/07/25
Hein Pasman wordt directeur Landschap Erfgoed Utrecht
Hein Pasman is met ingang van 1 juli jl. benoemd tot algemeen directeur van Landschap Erfgoed Utrecht. Pasman nam deze positie al enige maanden waar na het vertrek van de vorige directeur. De tijdelijke invulling is nu door de Raad van Toezicht omgezet in een permanente aanstelling.
17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.