Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-04-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nieuwe toeristische campagne voor Groningen gestart

Nieuwe toeristische campagne voor Groningen gestart
Gedeputeerde Patrick Brouns heeft vorige week het startschot gegeven voor een nieuwe nationale en internationale campagne voor Groningen. Het doel van de campagne, die breed wordt gedragen, is het versterken van het toeristische imago van Groningen om daarmee meer bezoekers naar Groningen te trekken, die langer blijven en vaker terugkomen. In totaal investeert Groningen in drie jaar tijd ruim twee miljoen euro in de campagne.


Het structureel versterken van het imago is volgens de provincie een zaak van de lange adem. In de ogen van de toerist zijn er vaak nog te weinig redenen om Groningen te bezoeken. Daar komt bij dat de beeldvorming van Groningen in de rest van het land het afgelopen jaar sterk is bepaald door het aardbevingendossier. De aardbevingen zorgen voor een sterke associatie die alles dreigt te overheersen. Daarom is het van belang dat ook andere, positieve associaties worden benadrukt. Eén en ander blijkt uit het resultaat van een recent onderzoek naar het toeristische imago van Groningen, dat in onze opdracht is uitgevoerd.


Forse investeringen

Groningen investeert in de periode 2017-2020 twee miljoen euro in nationale en internationale marketing. Daarmee moet het beeld dat Groningen mede door het aardbevingendossier heeft, worden gekanteld. Het meeste geld (€ 1,1 miljoen) komt uit het Ruimtelijk Economisch Programma Zuiderzeelijn maar ook ondernemers (€ 50.000), de Economic Board Groningen (€ 305.000 ), gemeente Groningen (€ 100.000) en Groningen Promotie (€ 225.000 publiek en € 225.000 privaat) dragen bij aan de campagne.


Doel

De campagne moet leiden tot een substantiële verhoging van de toeristische bestedingen in de provincie Groningen. Het aantal extra overnachtingen als gevolg van de campagne wordt ingeschat op ruim 260.000. De geschatte groei in het aantal toeristische overnachtingen leidt tot extra bestedingen van circa € 20 miljoen. Het aantal extra bezoekers aan 12 grote dagattracties in Groningen wordt ingeschat op totaal 262.000. De geschatte groei in het aantal dagbezoekers leidt tot extra bestedingen van circa € 8,5 miljoen. Dat moet leiden tot circa 11 hooggeschoolde en 57 laaggeschoolde functies.


De campagne

De provincie wordt vooral online onder de aandacht gebracht, via de website www.visitgroningen.com, sociale media, achtergrondartikelen in digitale kranten en online nieuwsbrieven. Er is ook een nieuwe brochure uitgegeven. In de campagne zijn beelden te zien van de unieke plekken in de provincie: het Groninger Museum, de weidse landschappen van de polders en vesting Bourtange. Daarnaast is er aandacht voor typisch Groninger activiteiten, zoals wadlooptochten, slapen onder de sterrenhemel in het Lauwersmeergebied en fietstochten langs wierdendorpjes. Ook is er een overzicht van de mooiste overnachtingsplekken, arrangementen, eetgelegenheden en evenementen in de provincie.


Doelgroepen

De campagne zal in hoofdzaak, maar niet uitsluitend, gericht zijn op de kerndoelgroep ’Geïnteresseerd Nederland’. Het gaat om een hoger opgeleide doelgroep van bijna tweeënhalf miljoen Nederlanders die zich niet kenmerkt door levensfase maar door levenshouding. Mensen uit alle leeftijdscategorieën die verdieping zoeken, hun vrije tijd kwalitatief inrichten en kleinschaligheid prefereren boven massaliteit. Naast de hoofdoelgroep (‘Geïnteresseerd Nederland’) richt de campagne zich deels op de buitenlandse markt.


Markten

De campagne wordt behalve in Nederland ook in België, Duitsland, Polen, Engeland, Denemarken en Zweden vertoond. De provincie Groningen heeft het initiatief genomen voor de nieuwe campagne, in samenwerking met Marketing Groningen, die de toeristische promotie voor stad en provincie verzorgt.


Participeren

Ondernemers wordt de mogelijkheid geboden te participeren in en bij te dragen aan campagnes rond voor hun relevante thema’s. Omdat verhalen zorgen voor verbinding kiest Marketing Groningen ervoor om het aanbod van Groningen in de vorm van verhaallijnen te presenteren aan het publiek. Voorbeelden van verhaallijnen zijn Wadden Unesco Werelderfgoed en Grensland Vestingland. Door middel van deze verhaallijnen worden landschap, natuur en erfgoed met elkaar verbonden. De verhalen zijn laagdrempelig, spannend, voor een breed publiek en geven een verdieping aan de G7, de zeven belangrijkste redenen om naar Groningen te komen (Lauwersmeer, het Wad, Bourtange, Stad Groningen, Borgen, Kerken en Wierden).


Campagne elementen

  1. Content
    Het begint met de inhoud van de campagne: uitgewerkte verhaallijnen, fotografie, video, teksten voor campagnesites, etc. De content komt tot stand door intensieve samenwerking met ondernemers en andere partners in het toeristisch recreatieve en cultuurhistorische veld, waarbij Marketing Groningen de regie voert op de uiteindelijke boodschap en vorm.
  2. Online middelen
    De online middelen, krijgen een belangrijke plaats in de campagne. Marketing Groningen creëert o.a. verschillende campagnesites met concreet boekbaar aanbod, zoals arrangementen.
  3. Media inkoop
    Het genereren van bereik richting de relevante doelgroep en niches gebeurt o.a. door middel van samenwerking met redacties van focusmedia. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van streaming media en online advertentiekanalen.
  4. PR
    Een belangrijk instrument is het genereren van vrije publiciteit in de doellanden voor inkomend toerisme. Middel: persreizen voor journalisten.
  5. Drukwerk
    Kaartmateriaal, thematische fiets- of wandelroutes (bijvoorbeeld aan de hand van verhaallijnen), of specifieke middelen gericht op segmenten (bijvoorbeeld gezinsuitjes voor gezinnen).
  6. Point of sale materiaal
    Gratis materiaal voor bij attracties, campings, hotels, B&B’s, jachthavens, horeca, VVV-winkels, etc. waarin de bezoeker wegwijs wordt gemaakt wat er allemaal te doen is in Groningen.
  7. Ondersteunende middelen voor ondernemers
    Toolkit voor ondernemers, waarmee ze bijvoorbeeld naar evenementen, thematische beurzen of fairs kunnen gaan. Maar ook formats waarin ondernemers hun eigen activiteiten kunnen opnemen en tegelijkertijd herkenbaar kunnen communiceren vanuit de noemer ‘Er gaat niets boven Groningen’.
  8. Zichtbaarheid in de provincie
    Op plekken waar veel bezoekers komen, gaan Marketing Groningen ‘eyecatchers’ in de publieke ruimte ontwikkelen die de campagne meer zichtbaarheid geeft. Te denken valt aan een landmark van een icoon in de regio zoals de eerder ontwikkelde zeearend in Lauwersmeer.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, groningen

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...