Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Bijna miljoen buitenlandse toeristen met Pasen verwacht

Bijna miljoen buitenlandse toeristen met Pasen verwacht
Het NBTC Holland Marketing verwacht dat komend paasweekend 950.000 buitenlandse bezoekers ons land bezoeken. Dit zijn er 100.000 meer ten opzichte van afgelopen jaar. Ook de Nederlanders trekken er op uit. Met Pasen gaan zo’n 500.000 Nederlanders op vakantie, 100.000 meer ten opzichte van 2016. Pasen wordt gezien als de start van het toeristische seizoen in Nederland.


Meeste bezoekers uit Duitsland en België

Van de buitenlandse bezoekers komt naar schatting 65% uit Duitsland en 25% uit België. Doordat Pasen dit jaar in beide landen samenvalt met de voorjaarsvakantie, zullen we meer gasten uit de buurlanden verwelkomen.


Meer toeristen uit eigen land

Ook trekken naar verwachting meer Nederlanders erop uit in vergelijking met vorig jaar. In totaal gaan 500.000 Nederlanders op paasvakantie waarvan 300.000 Nederlanders erop uit gaan in eigen land en 200.000 vertrekken naar het buitenland. Nederlanders maken tijdens de paasdagen 25 miljoen uitstapjes.


800 miljoen euro aan bestedingen

Verwacht wordt dat er in totaal 800 miljoen euro wordt besteed tijdens de paasdagen, waarvan buitenlandse bezoekers 300 miljoen euro besteden en Nederlanders 500 miljoen euro.



Bestemmingen in Nederland

De Bollenstreek en de kust zullen net als voorgaande jaren druk worden bezocht. Ook musea verwachten dit jaar veel bezoekers. Zo zijn er diverse tentoonstellingen en activiteiten in het kader van het themajaar Mondriaan tot Dutch Design. Dit is één van de thema´s waarmee NBTC, samen met partners, binnen de zogenaamde HollandCity-strategie, inzet op spreiding van toerisme in ruimte en tijd. Met HollandCity positioneert NBTC, Nederland als één grote metropool om op die manier toeristen ook andere unieke bestemmingen in Nederland te laten ontdekken. Hierdoor profiteren in toenemende mate ook minder bekende regio’s van zowel buitenlandse als binnenlandse bezoekers en worden de nu al drukke plekken in ons land ontlast.

Trefwoorden: inkomend toerisme, binnenlands toerisme, voorjaarsvakantie

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...