Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-04-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Ingrijpen van ACM en Europese collega' s leidt tot gevarieerder aanbod op hotelboekingssites

Ingrijpen van ACM en Europese collega' s leidt tot gevarieerder aanbod op hotelboekingssites
Bron: Shutterstock
Er is meer concurrentie en meer keuze voor consumenten op online hotel boekingssites. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met 9 andere mededingingsautoriteiten in Europa en de Europese Commissie.


Booking.com en Expedia hebben in 2014 hun voorwaarden voor de aangesloten hotels versoepeld onder druk van enkele autoriteiten. Gezamenlijk hebben zij de effecten van deze maatregel onderzocht, de ACM die in Nederland.


Europees onderzoek

Uit het Europese onderzoek blijkt ook dat bijna 50% van de onderzochte hotels (in Nederland 40%) niet wist dat de voorwaarden van de hotelboekingssites versoepeld waren. Zij hebben dus de ruimte die zij hebben gekregen (nog) niet goed kunnen benutten. Michiel Denkers, directeur Mededinging van de ACM: "Door de versoepelde voorwaarden van de boekingssites kunnen hotels meer variëren in hun prijsbeleid. Hierdoor ontstaat er meer concurrentie tussen de verschillende platforms. Consumenten hebben ruimere keuze. Wij roepen de hotels op deze ruimte te benutten.”


Wat was het probleem?

Booking.com en Expedia eisten eerder van de hotels dat de prijs voor een overnachting op het platform altijd de laagste was. Dat betekende dat het hotel geen lagere prijs mocht hanteren op zijn eigen website en op alle andere boekingssites. Mededingingsautoriteiten in Europa vreesden dat met deze laagste prijsgarantie de concurrentie tussen de verschillende boekingssites zou verminderen. Nieuwe boekingssites of platforms zouden hierdoor geen ruimte hebben om klanten te trekken. Dit zou de positie van de huidige platforms versterken waardoor zij hogere commissie zouden kunnen vragen. Dit betekent minder keuze en hogere prijzen voor consumenten.


Hoe is dit opgelost?

Onder druk van enkele Europese mededingingsautoriteiten hebben Booking.com en Expedia in 2014 hun voorwaarden versoepeld. Het hotel mag geen lagere prijs vragen voor zijn hotelkamer op zijn eigen website. Dit is om te voorkomen dat een hotel gratis meelift op de inspanningen van het platform. Maar het mag wel op een andere boekingssite met een lagere prijs adverteren. Zo ontstaat er concurrentie tussen de verschillende boekingssites. De hotels kunnen hiermee een scherper prijsbeleid voeren. Daar profiteren consumenten van.


Betrokkenheid ACM

De ACM was voorstander van de gecoördineerde Europese aanpak van de boekingssites om de concurrentie tussen de verschillende sites te vergroten. Uit het onderzoek naar de effecten van de maatregel blijkt nu dat deze aanpak inderdaad heeft geleid tot meer concurrentie en dus meer keuze voor consumenten.


Wat doet de ACM verder?

De ACM heeft de online consument hoog op de agenda staan. De ACM kijkt daarbij ook naar online platforms, zoals hotelboekingssites maar ook sites voor maaltijdbezorging zoals Thuisbezorgd. De ACM kijkt naar het gemak dat deze platforms bieden, de positie die zij innemen en de voorwaarden die zij stellen aan de aangesloten partijen. In deze dynamische markten moeten alle partijen kansen krijgen, waardoor er voldoende keuzemogelijkheden zijn voor consumenten en bedrijven.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingsplatforms, regelgeving

CELTH




||| Nieuws |||

05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...