Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-03-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Volop ontwikkelingen in Rivierenland

Volop ontwikkelingen in Rivierenland
Bron: Shutterstock
Het Rivierenland staat bol van de ontwikkelingen. Dat bleek wel op de jaarlijkse netwerkdag bij de opening van het toeristisch seizoen. Het Eiland van Maurik won de Toerisme Award Rivierenland, de nog in ontwikkeling zijnde attractie Fruitrijk kon 350.000 bezoekers melden, het aantal toeristische ondernemers stijgt en professionaliseert, de vraag naar camperplaatsen groeit en de regio krijgt een nieuw bovenregionaal evenement. 


Toerisme Award voor Eiland van Maurik

Volgens de jury is vakantiepark Eiland van Maurik is een toonbeeld van innovatief ondernemerschap. Ze wisten slim in te spelen op de trend glamping en realiseerden een aantal luxe safaritenten en innovatieve strandhuisjes. Vanaf de zomer van 2017 beschikt het recreatiepark over een innovatief overdekt zwembad. Lennard Kempers, eigenaar Vakantiepark Eiland van Maurik, nam de prijs in ontvangst: "We zijn enorm trots dat we deze Toerisme Award mogen ontvangen van RBT Rivierenland. Het Vakantiepark is echt een geweldige plek om te ondernemen en we barsten nog van de ideeën en initiatieven om dat verder vorm te gaan geven.”


Jaarlijks netwerkevenement

Het jaarlijkse netwerkevenement Opening Toeristisch Seizoen van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland was zoals altijd weer drukbezocht. De middag, die werd georganiseerd bij De Schildkamp in Asperen, kon rekenen op de aanwezigheid van ruim 200 ondernemers, bestuurders, politici en andere geïnteresseerden.


350.000 bezoekers mogelijk voor Fruitrijk

Grote interesse was er deze middag voor de duiding van de resultaten van het onderzoek naar de haalbaarheid van de streekgebonden dagattractie Fruitrijk. Uit de presentatie blijkt dat bij een reëel scenario er 350.000 bezoekers en een totale omzet van €7,5 miljoen behaald kan worden. Indirect zou de aanwezigheid van de attractie moeten leiden tot een omzet van €4,5 miljoen in de nabijgelegen regio. Daarmee heeft de komst van Fruitrijk een positieve invloed op de werkgelegenheid en de economie, het imago van Rivierenland en het welzijn van de inwoners van de regio.


Positieve ontwikkeling en groei

Tijdens het netwerkevenement was er veel aandacht voor de progressieve groei van de regio Rivierenland. Het aantal toeristisch ondernemers stijgt en de bestaande ondernemers ervaren een positief effect van de ontwikkelingen in de regio, zoals de groei van kindermuseum en -park GeoFort, de komst van het Van der Valk Hotel in Zaltbommel en de uitgebreide verbouwing van Van der Valk Hotel Tiel tot uitgaanscomplex en gezondheidscentrum. De vraag naar camperplaatsen stijgt daarnaast fors. In de regio Rivierenland zijn daarom alleen al in de afgelopen jaren maar liefst 90 camperplaatsen op 16 verschillende plekken in de regio ontwikkeld. Een aanvulling op het huidige overnachtingsaanbod.


Nieuw bovenregionaal evenement

De positieve ontwikkelingen in Rivierenland komen ook duidelijk naar voren in de professionalisering van de regionale evenementen waaronder Tiel Maritiem, het Fruitcorso, Culemborg 700 en de Aardbeiendag Bommelerwaard. Daar komt dit jaar een nieuw bovenregionaal evenement bij: de Nationale Kersenparty (23 juni 2017). Dit zakelijke evenement moet het fruitkarakter van de regio landelijk op de kaart zetten en meer aandacht genereren voor de regionale afkomst van het fruit.

Trefwoorden: rivierenland, toerisme, dagrecreatie, verblijfsrecreatie,

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.