Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-03-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Volop ontwikkelingen in Rivierenland

Volop ontwikkelingen in Rivierenland
Bron: Shutterstock
Het Rivierenland staat bol van de ontwikkelingen. Dat bleek wel op de jaarlijkse netwerkdag bij de opening van het toeristisch seizoen. Het Eiland van Maurik won de Toerisme Award Rivierenland, de nog in ontwikkeling zijnde attractie Fruitrijk kon 350.000 bezoekers melden, het aantal toeristische ondernemers stijgt en professionaliseert, de vraag naar camperplaatsen groeit en de regio krijgt een nieuw bovenregionaal evenement. 


Toerisme Award voor Eiland van Maurik

Volgens de jury is vakantiepark Eiland van Maurik is een toonbeeld van innovatief ondernemerschap. Ze wisten slim in te spelen op de trend glamping en realiseerden een aantal luxe safaritenten en innovatieve strandhuisjes. Vanaf de zomer van 2017 beschikt het recreatiepark over een innovatief overdekt zwembad. Lennard Kempers, eigenaar Vakantiepark Eiland van Maurik, nam de prijs in ontvangst: "We zijn enorm trots dat we deze Toerisme Award mogen ontvangen van RBT Rivierenland. Het Vakantiepark is echt een geweldige plek om te ondernemen en we barsten nog van de ideeën en initiatieven om dat verder vorm te gaan geven.”


Jaarlijks netwerkevenement

Het jaarlijkse netwerkevenement Opening Toeristisch Seizoen van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland was zoals altijd weer drukbezocht. De middag, die werd georganiseerd bij De Schildkamp in Asperen, kon rekenen op de aanwezigheid van ruim 200 ondernemers, bestuurders, politici en andere geïnteresseerden.


350.000 bezoekers mogelijk voor Fruitrijk

Grote interesse was er deze middag voor de duiding van de resultaten van het onderzoek naar de haalbaarheid van de streekgebonden dagattractie Fruitrijk. Uit de presentatie blijkt dat bij een reëel scenario er 350.000 bezoekers en een totale omzet van €7,5 miljoen behaald kan worden. Indirect zou de aanwezigheid van de attractie moeten leiden tot een omzet van €4,5 miljoen in de nabijgelegen regio. Daarmee heeft de komst van Fruitrijk een positieve invloed op de werkgelegenheid en de economie, het imago van Rivierenland en het welzijn van de inwoners van de regio.


Positieve ontwikkeling en groei

Tijdens het netwerkevenement was er veel aandacht voor de progressieve groei van de regio Rivierenland. Het aantal toeristisch ondernemers stijgt en de bestaande ondernemers ervaren een positief effect van de ontwikkelingen in de regio, zoals de groei van kindermuseum en -park GeoFort, de komst van het Van der Valk Hotel in Zaltbommel en de uitgebreide verbouwing van Van der Valk Hotel Tiel tot uitgaanscomplex en gezondheidscentrum. De vraag naar camperplaatsen stijgt daarnaast fors. In de regio Rivierenland zijn daarom alleen al in de afgelopen jaren maar liefst 90 camperplaatsen op 16 verschillende plekken in de regio ontwikkeld. Een aanvulling op het huidige overnachtingsaanbod.


Nieuw bovenregionaal evenement

De positieve ontwikkelingen in Rivierenland komen ook duidelijk naar voren in de professionalisering van de regionale evenementen waaronder Tiel Maritiem, het Fruitcorso, Culemborg 700 en de Aardbeiendag Bommelerwaard. Daar komt dit jaar een nieuw bovenregionaal evenement bij: de Nationale Kersenparty (23 juni 2017). Dit zakelijke evenement moet het fruitkarakter van de regio landelijk op de kaart zetten en meer aandacht genereren voor de regionale afkomst van het fruit.

Trefwoorden: rivierenland, toerisme, dagrecreatie, verblijfsrecreatie,

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...